Piotr Banaszek
Redakcja fiatforum.com.pl
Czy kiedykolwiek zdarzyło Ci się wyjść rano do samochodu, aby przekonać się, że nie możesz przekręcić kluczyka w stacyjce? Jest to sytuacja, która z pewnością zdezorientuje i zirytuje nawet najbardziej cierpliwą osobę. Gdy kluczyk nie chce się przekręcić w stacyjce, naturalną reakcją jest mocniejsze wciśnięcie go, ale nie należy tego robić. Zamiast tego trzeba się dowiedzieć, co jest przyczyną usterki.
Na początek może być zablokowana kierownica. Poza tym samochód może nie znajdować się w położeniu parkowania lub mogą występować problemy z samym kluczykiem. Ponadto wkładka zamka zapłonu może być uszkodzona, a w nowoczesnych samochodach z zaawansowanymi systemami ten sam problem może powodować rozładowany akumulator.
W tym poradniku przeanalizujemy wszystkie przyczyny, dla których kluczyk może nie przekręcać się. Przedstawiamy także kilka prostych sposobów rozwiązania najczęstszych problemów.
Spis treści pokaż Przyczyny, dla których kluczyk nie przekręca się w zapłonie 1. Zablokowana kierownica 2. Nie zaparkowano 3. Problemy z kluczykiem 4. Uszkodzony cylinder zamka zapłonu 5. Rozładowany akumulator samochodowy Naprawa kluczyka, który nie przekręca się w stacyjce 1. Przekręć kierownicę 2. Sprawdź biegi 3. Zbadaj kluczyk 4. Oczyścić/smarować cylinder zapłonowy 5. Sprawdź akumulator samochoduPo wyjęciu kluczyka ze stacyjki może dojść do zablokowania kierownicy. W takim przypadku kierownica nie obraca się i często może się zablokować. Chociaż system ten ma na celu uniemożliwienie złodziejom kradzieży samochodu, może być również irytujący, gdy uniemożliwia przekręcenie kluczyka.
Problem ten może wystąpić tylko w przypadku fizycznej konfiguracji klucza. W nowszych samochodach z kluczykiem elektronicznym nie występuje ta sama usterka. Jeśli w tych samochodach kierownica blokuje się, oznacza to, że problem jest poważniejszy.
W wielu samochodach można znaleźć funkcję, która uniemożliwia uruchomienie samochodu, gdy dźwignia zmiany biegów nie znajduje się w położeniu parkowania lub neutralnym. Jest to jednak problem tylko w przypadku automatycznej skrzyni biegów.
Jeśli masz ręczną skrzynię biegów, nie powstrzyma Cię to przed przekręceniem kluczyka. Ponadto starsze pojazdy nie zawsze są wyposażone w to zabezpieczenie.
ZWIĄZANE: Kluczyk utknął w stacyjce? (8 prostych kroków, jak go wyjąć)
Czy kluczyk jest zużyty i stary? Jeśli został w jakikolwiek sposób zdeformowany lub wygięty, bolce wkładki nie opadną odpowiednio, aby przekręcić kluczyk, ponieważ nie zostanie on rozpoznany po włożeniu.
W wielu przypadkach klucze te są nadal na tyle zbliżone do oryginalnych, że można je włożyć do stacyjki, więc problem może nie być od razu zauważalny. Istnieje również możliwość, że zabrudzenia lub inne zanieczyszczenia na kluczyku spowodowały, że wkładka zamieniła swój kształt. Jeśli kluczyk jest przechowywany w kieszeni lub torebce, gdzie może gromadzić się brud i kurz, należy sprawdzić jego stan.
Możliwe też, że chwyciłeś niewłaściwy klucz. Jeśli masz wiele kluczy, mogłeś wziąć jeden, który wygląda podobnie, ale w rzeczywistości nie należy do tego samochodu.
Jeśli problemem nie jest kluczyk, winny może być cylinder zamka zapłonu. Coś może blokować otwór na klucz. W rzeczywistości najmniejsza zmiana wewnętrzna może spowodować, że ząbki klucza nie ustawią się w odpowiednim miejscu.
W niektórych przypadkach możliwe jest szybkie rozwiązanie problemu bez pomocy fachowca. W najgorszym przypadku konieczna będzie wymiana wkładki zamka zapłonowego.
W nowszych samochodach stosuje się elektroniczne układy zapłonowe. Aby rozpocząć pracę, system opiera się na akumulatorze samochodowym. Jeśli akumulator padł, system może nie rozpoznać kluczyka w stacyjce.
Te nowoczesne pojazdy potrzebują zasilania, aby przekręcić kluczyk. Jeśli nie ma prądu, kluczyk nie poruszy się i nie będzie można uruchomić silnika.
ZWIĄZANE: Uszkodzony pilot? Oto jak go odblokować i uruchomić (6 kroków)
Jeśli wydaje Ci się, że blokada kierownicy uniemożliwia przekręcenie kluczyka, masz prosty sposób na rozwiązanie tego problemu. Obracaj kierownicą szybko z boku na bok. W tym czasie należy spróbować ponownie przekręcić kluczyk.
Ta niewielka czynność pomoże zmniejszyć nacisk na blokadę. Gdy kółko zostanie zwolnione, powinno być możliwe normalne korzystanie z kluczyka.
Przyjrzyj się dźwigni zmiany biegów, aby sprawdzić jej położenie. Jeśli znajduje się w innym miejscu niż Park lub Neutral, należy go przestawić i ponownie spróbować użyć kluczyka.
W niektórych przypadkach może się wydawać, że dźwignia zmiany biegów jest we właściwym położeniu. Aby się upewnić, należy przestawić go z położenia Park i z powrotem.
Upewnij się, że masz w ręku właściwy kluczyk. Możliwe, że wychodząc za drzwi, chwyciłeś klucz współmałżonka. Sprawdź też jego stan. Jeśli wygląda na zużyty lub wygięty, wypróbuj zapasowy klucz, aby sprawdzić, jak działa.
Jeśli klucz wygląda na brudny, można go również wyczyścić. Alkohol do nacierania doskonale nadaje się do tego, aby klucz znów był jak nowy. Podczas czyszczenia należy używać niestrzępiącej się szmatki, aby nic nie przywarło do klucza.
Jeśli okaże się, że winny jest kluczyk, należy zlecić dorobienie nowego. Można zadzwonić do dealera w celu dorobienia nowego klucza. Ślusarz nie zawsze poradzi sobie z dorobieniem klucza, w zależności od jego rodzaju.
Jeśli kluczyk wydaje się utknąć w stacyjce, spróbuj nasmarować go WD-40. Można go rozpylić bezpośrednio do wkładki zapłonowej, aby ją nieco poluzować. Ponownie spróbuj włożyć kluczyk, ale lekko nim poruszaj, aby rozprowadzić smar.
Jeśli coś blokuje cylinderek, spryskaj go sprężonym powietrzem. Należy uważać na rodzaje smarów i środków czyszczących rozpylanych we wkładce, ponieważ niektóre z nich mogą prowadzić do dalszego odkładania się osadów.
W najgorszym przypadku siłownik jest uszkodzony i wymaga wymiany. Jeśli użytkownik nie jest zaznajomiony z tym systemem, naprawę będzie musiał wykonać mechanik.
Jeśli winny jest akumulator samochodowy, wystąpią inne objawy. Reflektory, oświetlenie wnętrza i akcesoria również nie będą działać.
Jeśli akumulator jest rozładowany, można spróbować go uruchomić za pomocą przenośnej ładowarki. Jeśli akumulator nie przestaje ginąć, konieczna może być jego wymiana lub wymiana alternatora.
Redakcja fiatforum.com.pl
Portal z pasji do motoryzacji
Znajdziesz u nasz wiele ciekawych informacji na temat odpowiedniej pielęgnacji samochodu.