Michał Biel
Redakcja fiatforum.com.pl
Jeśli Twój samochód nie chce zapalić, być może automatycznie założyłeś, że winny jest rozładowany akumulator. Co więc zrobić, gdy po wymianie akumulatora samochód nie chce zapalić? Pierwszym krokiem jest ustalenie, co jest przyczyną problemu.
Być może akumulator samochodowy został źle zainstalowany lub na złączach może znajdować się nadmierna ilość korozji. Oprócz tego winny może być uszkodzony rozrusznik lub zatarty silnik. Jednak w rzadkich przypadkach mogło dojść do utraty ustawień i informacji przez ECM lub immobilizer.
Analizujemy wszystkie te przyczyny, aby pomóc Ci ustalić, co się dzieje. W naszym przewodniku znajdziesz również informacje o tym, jak zdiagnozować problem, aby szybko go rozwiązać.
Spis treści pokaż Przyczyny nieuruchamiania się samochodu po wymianie akumulatora 1. Nieprawidłowo zamontowany akumulator 2. Korozja złącza 3. Uszkodzony rozrusznik 4. Zatarty silnik 5. Wadliwie działający alternator 6. ECM utracił zapisane parametry Jak naprawić samochód, który nie chce zapalić po wymianie akumulatora? 1. Sprawdź akumulator 2. Sprawdź alternator 3. Sprawdzenie rozrusznika 4. Zgłoś się do mechanikaJeśli włożyłeś pod maskę zupełnie nowy akumulator, a on nadal nie zasila samochodu, musisz sprawdzić instalację. Czy kable zostały mocno zaciśnięte i czy są w dobrym stanie? Jeśli nie, akumulator nie będzie dostarczał energii do uruchomienia samochodu.
Ponadto ważne jest, aby przewód dodatni był w dobrym stanie, aż do miejsca, w którym styka się z rozrusznikiem. Co więcej, akumulator musi być kompatybilny z Twoim pojazdem. Akumulatory samochodowe nie są uniwersalne. Do uruchomienia silnika w pojeździe potrzebna jest określona wielkość i pojemność.
Nie można oczekiwać, że prąd używany do rozruchu czterocylindrowego silnika zapewni wystarczającą ilość energii dla ciężkiego pickupa. Jeśli nie masz pewności, jaki akumulator jest Ci potrzebny, sprawdź instrukcję obsługi.
Korozja akumulatora pojawia się z czasem na zaciskach i złączach. Korozję powodują gazy wodorowe uwalniane z kwasu akumulatorowego.
Jeśli korozja stanie się nadmierna, może zakłócić połączenie. W skrajnych przypadkach wystarczająca ilość korozji może uniemożliwić uruchomienie samochodu.
Jeśli samochód jest zasilany prądem i światła się zapalają, ale nie można uruchomić silnika, może to oznaczać inny problem. Możliwe, że nieprawidłowo zdiagnozowano rozładowany akumulator.
Uszkodzony rozrusznik może powodować warczenie przy próbie uruchomienia pojazdu. Może również powodować brak dźwięku.
ZWIĄZANE: 5 objawów uszkodzonego rozrusznika (i koszt wymiany)
Inną możliwością jest zatarcie silnika, które zostało pomylone z wadliwym akumulatorem. Przypomnij sobie, kiedy ostatnio samochód był uruchomiony, a być może zauważysz pewne objawy awarii silnika.
Mogłeś zauważyć zapach spalenizny lub dymu. Mogły też występować nietypowe dźwięki silnika, takie jak stukanie lub pykanie.
RELATED: Objawy zatartego silnika i przyczyny
Jeśli po zamontowaniu akumulatora udało się uruchomić samochód, ale nie trwało to długo, winny może być alternator. Zainstalowanie w pełni naładowanego akumulatora mogło dać Ci moc potrzebną do ruszenia w drogę, ale nie będzie ona trwała, jeśli alternator nie będzie jej doładowywał.
Jest to jeden z najczęstszych błędów - wymiana akumulatora, gdy tak naprawdę problem tkwi w alternatorze. Dlatego przed podjęciem decyzji o wymianie akumulatora ważne jest jego prawidłowe zdiagnozowanie.
RELATED: 6 objawów uszkodzonego alternatora (i koszt wymiany)
W niektórych modelach samochodów możliwe jest, że moduły sterujące tracą swoje ustawienia i kalibrację po odłączeniu kabla akumulatora. Nie powinno to jednak mieć miejsca w większości modeli samochodów, ponieważ moduły sterujące powinny przechowywać informacje bez akumulatora.
Jest to jednak nadal możliwe i aby to naprawić, należy udać się do mechanika lub osoby dysponującej odpowiednimi narzędziami w celu przeprowadzenia kalibracji. Może to być również problem związany z brakiem informacji do immobilizera.
Pierwszym krokiem musi być sprawdzenie akumulatora. Zacznij od sprawdzenia połączeń, aby upewnić się, że wszystko jest bezpieczne. Należy również sprawdzić, czy na złączach nie ma korozji. Jeśli jest, należy ją usunąć za pomocą mieszaniny sody oczyszczonej i wody. Ta czynność jest praktycznie bezpłatna i daje najbardziej pożądany efekt.
Jeśli używasz właściwego akumulatora i wszystkie połączenia wyglądają dobrze, sprawdź stan naładowania woltomierzem. Powinien on wskazywać napięcie 12,6 V lub wyższe. Jeśli tak nie jest, akumulator jest martwy. Jeśli jednak jest to zupełnie nowy akumulator, należy przejść do następnego kroku.
Jeśli szukasz w Internecie informacji na temat sprawdzenia alternatora, znajdziesz mnóstwo osób chętnych do udzielenia porady. W wielu publikacjach można przeczytać, że należy odłączyć połączenie dodatnie, gdy silnik pracuje. Jeśli samochód nadal pracuje, z alternatorem nie dzieje się nic złego. Jest to jednak kiepski sposób sprawdzania alternatora i może spowodować uszkodzenie elektroniki samochodu.
Zamiast tego należy sprawdzić alternator za pomocą woltomierza, gdy samochód jest uruchomiony. Jeśli pod maską znajduje się w pełni naładowany akumulator, jego napięcie powinno wzrosnąć, gdy silnik pracuje. Dzieje się tak, ponieważ sprawny alternator ładuje akumulator. Jeśli napięcie nie wzrasta lub spada, oznacza to, że alternator jest na wyczerpaniu. Jeśli nie jesteś w stanie uruchomić samochodu w celu sprawdzenia alternatora, zabierz go do lokalnego sklepu z częściami samochodowymi, aby bezpłatnie sprawdzić jego działanie.
Wymiana alternatora może kosztować od 450 do 700 dolarów. Większa część tego wydatku to zazwyczaj części zamienne (od 400 do 550 USD), natomiast robocizna może kosztować od 50 do 150 USD. W większości przypadków alternator można łatwo wymienić w domu.
Jeśli wszystkie światła wewnętrzne i akcesoria działają, ale nie można uruchomić samochodu, należy sprawdzić rozrusznik. Istnieje wiele części rozrusznika, które mogą ulec awarii, w tym silnik i cewka.
W wielu sklepach z częściami samochodowymi rozrusznik można sprawdzić za darmo. Jeśli nie wiesz, jak to zrobić samodzielnie, po prostu wymontuj go i zanieś do najbliższego punktu, w którym można to zrobić.
Wymiana rozrusznika może kosztować od 150 do 700 dolarów. Większość rozruszników kosztuje od 50 do 300 USD, natomiast wymiana rozrusznika może kosztować od 100 do 400 USD, w zależności od jego lokalizacji.
Jeśli powyższe kroki nie pomogły w ustaleniu, co jest nie tak, czas udać się do specjalisty. Możliwe, że masz do czynienia z poważniejszym problemem i chcesz uzyskać właściwą diagnozę dla swojego pojazdu.
Niestety, jeśli silnik jest zatarty, czeka Cię wysoki rachunek za naprawę. Za naprawę lub wymianę silnika trzeba zapłacić 2000 USD lub więcej.
Jeśli moduły sterujące lub immobilizer straciły swoje ustawienia, za ponowną kalibrację należy zapłacić około 100-300 USD.
Redakcja fiatforum.com.pl
Portal z pasji do motoryzacji
Znajdziesz u nasz wiele ciekawych informacji na temat odpowiedniej pielęgnacji samochodu.