Michał Biel
Redakcja fiatforum.com.pl
Aby nie dopuścić do przegrzania silnika samochodu, w układzie musi płynąć odpowiednia ilość płynu chłodzącego. Chociaż nie widać płynu chłodzącego w chłodnicy, wiadomo, ile jest go w zbiorniku. Ale ile płynu chłodzącego powinno znajdować się w zbiorniku przelewowym?
W tym artykule sprawdzimy, ile płynu chłodzącego powinno znajdować się w zbiorniku przelewowym. Omawiamy także kilka powodów, dla których zbiornik może napełnić się zbyt dużą ilością płynu i przepełnić się. Nasz poradnik zawiera także wskazówki dotyczące sprawdzania poziomu płynu chłodzącego oraz wyjaśnia, dlaczego nie należy używać wody do uzupełniania zbiornika.
Spis treści show Ile płynu chłodzącego powinno znajdować się w zbiorniku przelewowym? Dlaczego płyn chłodzący jest ważny Dlaczego dochodzi do przepełnienia zbiornika płynu chłodzącego? 1. Nadmiar płynu chłodzącego 2. Zły korek chłodnicy 3. Uszkodzona pompa wody 4. Nieprawidłowo działający termostat 5. Pęknięty blok lub głowica 6. Zła chłodnica Jak sprawdzić poziom płynu chłodzącego Czy do zbiornika przelewowego płynu chłodzącego należy dolać wody?Zbiornik płynu chłodzącego lub zbiornik przelewowy powinien być napełniony w co najmniej 30%. Z boku zbiornika powinny być zaznaczone linie wskazujące minimalny i maksymalny poziom, do którego należy go napełnić. Najlepiej jest napełnić zbiornik nieco powyżej linii minimalnej i uważnie go obserwować.
Ważne jest, aby wiedzieć, jak sprawdzać poziom płynu chłodzącego, aby mieć pewność, że układ odpowiednio chłodzi silnik samochodu. Wystarczy szybki rzut oka na zbiornik, aby stwierdzić, czy w układzie jest wystarczająca ilość płynu chłodzącego.
Minimalna linia może być oznaczona literą "L" oznaczającą niski poziom. Może być też oznaczona literą "F" oznaczającą stan pełny. Jeśli poziom płynu chłodniczego spadnie poniżej linii L lub minimalnej, należy dolać więcej. Jeśli poziom płynu wzrósł powyżej linii F lub maksymalnej, należy wypłukać część jego zawartości. Praca układu ze zbyt małą lub zbyt dużą ilością płynu chłodzącego może być niebezpieczna.
Płyn chłodzący to ciecz, której zadaniem jest odprowadzanie ciepła z silnika, aby zapobiec jego uszkodzeniu. Zapobiega on także zamarzaniu w niskich temperaturach.
Zbiornik przelewowy odgrywa ważną rolę w układzie chłodzenia pojazdu. Jest on odpowiedzialny za przechowywanie płynu chłodzącego, który krąży w układzie.
Gdy samochód pracuje i temperatura silnika wzrasta, do zbiornika przelewowego wpływa dodatkowy płyn chłodzący z silnika. Jednak gdy silnik ostygnie, jego nadmiar spływa z powrotem do silnika. Z tego powodu poziom płynu chłodzącego w zbiorniku stale się zmienia.
RELATED: Jak działa zbiornik przelewowy płynu chłodzącego chłodnicę (rysunek poglądowy)
Najbardziej oczywistym powodem przepełnienia zbiornika jest jego zbyt wysokie napełnienie. Nawet jeśli przy wyłączonym silniku samochodu poziom płynu wygląda normalnie, to po uruchomieniu silnika będzie się on wahał.
Ważne jest, aby utrzymywać poziom pomiędzy oznaczeniami minimum i maksimum. Wskaźniki te pozostawiają miejsce na rozprężenie, gdy w zbiorniku jest więcej płynu chłodzącego.
Jeżeli korek chłodnicy poluzuje się lub ulegnie uszkodzeniu, płyn chłodniczy nie będzie się utrzymywał tam, gdzie powinien. Korek jest odpowiedzialny za utrzymanie zamkniętego układu. Jednak gdy korek jest uszkodzony, ciśnienie ulega zmianie i silnik może się przegrzewać. Przegrzewający się silnik prowadzi do nadmiernej ilości płynu w zbiorniku, co może spowodować jego przepełnienie.
Na szczęście wymiana uszkodzonego korka chłodnicy nie jest trudna. Trzeba tylko znaleźć taki, który jest kompatybilny z posiadanym układem, ponieważ musi on być zbudowany dla określonej wartości ciśnienia.
Uszkodzona pompa wodna może spowolnić lub zatrzymać przepływ płynu chłodzącego do układu. Gdy pompa ulegnie awarii lub uszkodzeniu, silnik przegrzewa się. Może to prowadzić nie tylko do wypełnienia zbiornika płynem, ale także do powstania nieszczelności wokół samej pompy.
Koszt wymiany pompy wodnej wynosi około 400-650 dolarów. Koszt ten obejmuje zarówno część, jak i ewentualne koszty robocizny.
Termostat służy do określania ilości płynu chłodzącego potrzebnej do obniżenia temperatury silnika. Jeśli termostat jest uszkodzony, silnik nie może korzystać z odpowiednich informacji i chłodzenie może nie przebiegać tak, jak powinno. Brak możliwości regulowania ilości płynu może doprowadzić do przepełnienia zbiornika i przegrzania silnika.
Na szczęście koszt tej wymiany jest nieco niższy niż niektórych innych. Na instalację nowego termostatu można wydać od 150 do 300 USD.
Jeśli zauważysz wrzącą ciecz lub pęcherzyki gazu w zbiorniku przelewowym, może to oznaczać poważny problem z blokiem silnika lub głowicą cylindra. W niektórych przypadkach może to być spowodowane pęknięciem uszczelki głowicy, ale może to być również pęknięty blok lub głowica.
Niestety, takie problemy wymagają poważnej naprawy silnika. W niektórych przypadkach może być konieczny montaż nowego silnika. Z powodu pękniętej uszczelki głowicy lub pękniętego bloku można łatwo wydać tysiące dolarów.
Problem może również wynikać z nieprawidłowo działającej chłodnicy. Dzisiejsze chłodnice są często wykonane z lekkiego tworzywa sztucznego, co sprawia, że są mniej wytrzymałe niż kiedyś. Starsze chłodnice były projektowane z aluminium i miedzi w celu zwiększenia ich trwałości.
Zatkana chłodnica może prowadzić do nadmiernej ilości płynu w zbiorniku. W większości przypadków koszt instalacji nowej chłodnicy wynosi od 250 do 500 dolarów. Aby zapobiec dalszym problemom, należy wymieniać tę ważną część przy pierwszych oznakach zużycia.
Sprawdzenie poziomu płynu chłodzącego nie jest trudne. Idealnie byłoby zaglądać do zbiornika przy każdym tankowaniu, aby mieć pewność, że wszystko działa prawidłowo. Oto kilka podstawowych czynności do wykonania.
Po napełnieniu zbiornika należy uważnie obserwować jego poziom. Od czasu do czasu należy otworzyć pokrywę silnika, aby sprawdzić poziom płynu. Jeśli zauważysz, że coś jest nie tak, możesz to naprawić, zanim problem się powiększy.
Jeśli silnik się przegrzewa i trzeba go szybko schłodzić, można użyć wody, ale nie jest to zalecane. Powinna być używana tylko do powrotu do domu.
Woda nie ma takich samych właściwości antykorozyjnych jak płyn chłodzący czy środek zapobiegający zamarzaniu. Nie jest przeznaczona do pracy w układzie chłodzenia w taki sam sposób. Bez tej ochrony układ jest nie tylko podatny na korozję, ale woda zamarza, gdy temperatura spada. Jeśli jeździsz w zimie, nie chcesz, aby woda dostała się do układu, ponieważ może to spowodować wiele innych problemów.
RELATED: Czy można używać wody zamiast płynu chłodniczego? (Dlaczego nie należy)
Redakcja fiatforum.com.pl
Portal z pasji do motoryzacji
Znajdziesz u nasz wiele ciekawych informacji na temat odpowiedniej pielęgnacji samochodu.