Piotr Banaszek
Redakcja fiatforum.com.pl
W dawnych czasach, prawie cudem było zobaczyć samochód o przebiegu 100.000 kilometrów, który wciąż jest w drodze. Obecnie nie jest niczym niezwykłym, że samochód przejeżdża 300 000 mil - czasami nawet do 500 000 mil. To oczywiste, czyż nie? To wszystko sprowadza się do konserwacji. Jednak, aby utrzymać swój samochód w dobrym stanie technicznym, musisz dysponować odrobiną wiedzy technicznej, dlatego też opracowaliśmy wskazówki dotyczące konserwacji, które mogą sprawić, że Twój samochód będzie trwał dłużej.
Zanurkujmy od razu.
Prawdopodobnie widziałeś samochód starszy od Draculi, ale o dziwo, nie wygląda na taki. W rzeczywistości dobrze utrzymany stary samochód może przeżyć nowszy, zaniedbany samochód bez odpowiedniej opieki. Dość często to właśnie drobiazgi, takie jak regularne sprawdzanie ciśnienia w oponach, hamulców, poziomu płynu, akumulatora i świateł, robią wielką różnicę na dłuższą metę.
Czy wiesz, że niektóre wypadki drogowe są pośrednio spowodowane złym utrzymaniem samochodu? Na przykład, możesz zapomnieć o serwisowaniu układu hamulcowego, a gdy musisz zwolnić tempo, jego wadliwe działanie powoduje wypadek. Inny scenariusz to zużyta opona, która miała być wymieniana, a która wybucha podczas jazdy z dużą prędkością - rozumiesz?
Tak czy inaczej, konserwacja samochodu może poprawić bezpieczeństwo i potencjalnie uratować życie.
Jeśli prowadzisz samochód wystarczająco długo bez konserwacji, zaczynasz zauważać spadek jego osiągów. Może się zdarzyć, że samochód nie przyspieszy tak szybko, jak wtedy, gdy był świeżo wyrzucony z salonu. Może pogorszyło się zużycie paliwa lub kaszle, gdy go uruchamiasz. Nie, czarodziej nie rzucił zaklęcia na Twój samochód, ale to normalne, że części samochodu zużywają się, jeśli nie są regularnie serwisowane lub wymieniane.
Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, dlaczego niektóre klasyczne samochody są sprzedawane na aukcjach o wyższej wartości odsprzedaży kilkadziesiąt lat później po ich zakupie? Jest to zazwyczaj dość powszechne wśród rzadkich modeli samochodów z limitowaną liczbą egzemplarzy, które są niedostępne na rynku, ale właściciele utrzymywali je w stanie miętowym. Jednakże, nawet jeśli Twój pojazd nie jest jednym z tych rzadkich typów, zapewnienie, że jest dobrze utrzymany, zwiększy jego wartość odsprzedaży.
Czasami koszt naprawy pojazdu może być zbyt wysoki do tego stopnia, że wydaje się więcej pieniędzy na naprawę samochodu, niż gdybyś kupił nowy samochód tego samego dokładnego modelu. Niemniej jednak, można uniknąć wykopania dziury w kieszeni, planując regularne przeglądy konserwacyjne, aby uszczelnić to pęknięcie, zanim spadnie na ścianę. Złapałeś drift? Pamiętaj, że lepiej zapobiegać niż leczyć!
To może być irytujące, gdy silnik twojego samochodu nie uruchomi się w mroźny zimowy poranek lub nagle pęknie na drodze z powodu problemów z przegrzaniem. Jest to jeszcze bardziej frustrujące, gdy utknąłeś na środku pustkowia bez silnego sygnału sieciowego i nie masz innego wyjścia, jak porzucić pojazd, aby szukać pomocy. Whoa! Nie chcesz sobie tego wyobrazić; to brzmi jak scenariusz z horroru.
W poważnych sprawach możesz zminimalizować ryzyko wystąpienia sytuacji awaryjnych na drodze, jeśli dobrze zadbasz o swój pojazd.
Nawet jeśli nie masz pasji do czystszego środowiska, większość krajów wdrożyła przepisy ograniczające emisję spalin pojazdów. W dzisiejszych czasach nie tylko producenci samochodów mają obowiązek ograniczania emisji spalin, ale nawet właściciele samochodów są odpowiedzialni za to, by trzymać się z dala od samochodów, które są niegodne na drogach z powodu nadmiernej emisji dwutlenku węgla. Co jest lepszym sposobem na utrzymanie pojazdu w zgodzie z normami ochrony środowiska niż jego właściwe utrzymanie.
Jeśli chodzi o pojazdy, nie ma recepty "jeden rozmiar dla wszystkich". Na przykład, harmonogram wymiany oleju w Twoim samochodzie zależy od typu samochodu, który prowadzisz. Wbrew powszechnemu błędnemu przekonaniu, nie musisz wymieniać oleju po przejechaniu 3000 mil.
Dlatego też, przed wszystkim innym, upewnij się, że przeczytałeś instrukcję obsługi, aby podwójnie sprawdzić, czego potrzebuje Twój samochód podczas konserwacji. Jeśli tego nie zrobisz, prawdopodobnie wrzucisz niewłaściwy olej do silnika swojego pojazdu i spowodujesz poważne uszkodzenia.
Większość nowoczesnych samochodów powiadomi Cię za pomocą świateł ostrzegawczych, gdy tylko pojawią się jakieś problemy wymagające natychmiastowej uwagi. Jednak te światła ostrzegawcze będą bezużyteczne, jeśli nie potrafisz zinterpretować, co oznaczają dla wyboru odpowiedniego sposobu postępowania. Oto jak to się dzieje:
Pojazdy wykonane są z części, które po zmontowaniu muszą się zsynchronizować, aby osiągnąć optymalne osiągi. Wierzcie lub nie, trwałość Waszego pojazdu będzie zależała od tego, jak będzie on traktowany, gdy będzie nowy. Dlatego właśnie producenci samochodów mają "okres włamania", w którym zalecają pewne środki ostrożności, techniki jazdy i zadania konserwacyjne, aby poprawić osiągi i wydłużyć żywotność Twojego pojazdu.
Oczywiście, ważne jest, aby zapoznać się z instrukcją obsługi pojazdu w celu uzyskania szczegółowych informacji na temat okresu włamania. Typowy okres włamania dla większości nowoczesnych samochodów wynosi około 500 mil. Przed osiągnięciem tego celu, najczęstsze zalecenia dotyczące okresu włamania obejmują:
Oczywiście, gdy pojazd jest na drodze od dłuższego czasu, można nawet wymienić olej po przejechaniu 5000 mil. Jednakże, gdy samochód jest fabrycznie nowy, należy wymienić olej po 50 lub 100 milach. Później można wymienić olej po upływie zalecanego okresu przebicia.
Czy wiesz dlaczego powinieneś utrzymywać obroty poniżej 3 000 obr/min? Ponieważ pierścienie tłokowe muszą ściśle przylegać do otworów cylindrów. Należy pamiętać, że pierścienie tłokowe są niezbędne, aby zapobiec wyciekom oleju, a zbyt duża liczba obrotów silnika może spowodować przerwanie całego procesu.
Ponieważ większość ludzi ulega pokusie, aby przetestować wysoką prędkość i przyspieszenie swojego nowego samochodu, to na pewno wydaje się, że większość kierowców zapomniałaby o tym. Jednakże, może się to w końcu opłacić, jeśli nie przekroczysz sugerowanego ograniczenia prędkości w okresie docierania. Dla wygody można zdecydować się na jazdę po terenach miejskich, gdzie można utrzymać prędkość od 30 mph do 50 mph.
Niewielka nierównowaga na oponach i kołach może spowodować przewrócenie się pojazdu przy dużej prędkości, zwłaszcza podczas wykonywania zakrętów. Nie chcesz, aby tak się stało! Jeśli chcesz jeździć bezpiecznie, musisz nadać oponom i kołom priorytet w następujących krokach;
Czy wiesz, że większość wypadków związanych z oponami jest powodowana przez niedopompowane opony? Zbyt niskie ciśnienie w oponach może nie tylko zmniejszyć przebieg i sterowność, ale także spowodować niebezpieczny wybuch. Nie czekaj, aż mechanik raz na niebieskim księżycu sprawdzi ciśnienie w oponach, ale powinieneś robić to sam co miesiąc. Zgodnie z normą, instrukcja obsługi poda Ci odpowiednie ciśnienie dla Twoich opon.
Nie należy zapominać, że zbyt wysokie ciśnienie w oponach może być również problemem.
Czy widzisz te nadrukowane wzory na oponach, które pozostawiają ślady na ziemi podczas jazdy po suchej ziemi lub błocie? Są one znane jako bieżniki opon i odgrywają dużą rolę, gdy chcesz jeździć w każdych warunkach pogodowych. Wystarczy, że zawsze sprawdzisz głębokość bieżnika przed jazdą tym samochodem.
W przeciwieństwie do tej krótkiej podróży do centrum handlowego, opony są bardziej napięte podczas długiej podróży. Małe pęknięcie, wybrzuszenie lub zaklinowany przedmiot na oponie może spowodować wiele problemów podczas jazdy w połowie drogi przez stan lub kraj. Módl się tylko, aby szyba, która utknęła na oponie, nie odpaliła opony na autostradzie. Cóż, nie musisz zostawiać swojego bezpieczeństwa przypadkowi, ale zawsze możesz regularnie sprawdzać opony.
Upewnij się, że sprawdzasz instrukcję obsługi, aby wiedzieć, kiedy należy obracać i ustawiać opony. Większość instrukcji sugeruje obracanie się i osiowanie opon po przejechaniu od 5 000 do 8 000 mil. Zalety? To pozwala kontrolować zużycie paliwa. Ponadto, procedura ta jest dość tania.
Jednym z najgorszych błędów, jakie można popełnić, jest przeciążenie pojazdu. Jeśli nie spowoduje to braku wyważenia pojazdu, spowoduje to awarię opon. Aby sprawdzić, jaki ciężar może utrzymać Twój pojazd, zapoznaj się z instrukcją obsługi lub tabliczką na ościeżnicy drzwi.
Istnieje sposób na sprawdzenie stanu opony za pomocą grosza. Jest to proste; wystarczy wyjąć grosz z kieszeni, odwrócić monetę i upewnić się, że głowa Lincolna jest skierowana do góry nogami. Następnie włóż grosz pomiędzy bieżniki opony i obserwuj. Jeśli widzisz górną część głowy Lincolna, gdy wkładasz grosz między bieżniki opon, oznacza to, że potrzebujesz nowych opon. Z drugiej strony, jeśli nie widzisz wierzchołka głowy Lincolna, gdy wkładasz grosz pomiędzy bieżniki opon, jesteś gotowy do drogi.
W przeciwnym razie, wiesz, co się stanie, gdy Twoje opony całkowicie się zużyją. Wskazówka! Tykająca bomba zegarowa!
Przyznaj, że pewnie myślałeś o naprawie źle dobranych opon w samochodzie, a może to był twój podświadomy umysł. Problem z montażem niedopasowanych opon polega na tym, że może to zakłócić prowadzenie samochodu, a nawet spowodować jego obracanie się. W rzeczywistości, źle dopasowana opona może spowodować, że inne opony zużyją się w nietypowo alarmującym tempie i zmusić Cię do zakupu nowego kompletu opon kilka tygodni później.
To, że masz pewność, że w bagażniku znajduje się zapasowa opona, nie oznacza, że będzie ona przydatna przy pchaniu. Czy raz na jakiś czas sprawdzasz jej ciśnienie powietrza? Czy potwierdziłeś, że nie będzie ono niedopasowane podczas montażu? Ostatnią rzeczą, której chcesz, to marnowanie pieniędzy na holownik, ponieważ zapomniałeś sprawdzić stan opony zapasowej.
Silnik jest sercem twojego samochodu. Często rozumie się samo przez się, że jeśli chcesz utrzymać osiągi swojego samochodu na optymalnym poziomie, musisz prawidłowo konserwować silnik. Nie wspominając już o tym, że jeden błąd w silniku może spowodować wiele szkód i prawdopodobnie w końcu wydasz prawie tyle samo pieniędzy, ile potrzeba na zakup nowego pojazdu.
Co więc należy zrobić, aby utrzymać silnik w stanie miętowym?
Jeśli silnik jest sercem twojego samochodu, olej jest krwią pompującą w żyłach, która utrzymuje go w ruchu. Innymi słowy, olej jest niezbędny do smarowania, co pomaga zmniejszyć tarcie. Ponadto, im mniejsze jest tarcie, tym mniejsze są szanse na zużycie mechaniczne.
Upewnij się, że sprawdziłeś instrukcję obsługi, aby sprawdzić jak często powinieneś wymieniać olej. Jeśli nie jesteś pewien, możesz sprawdzić poziom oleju w silniku za pomocą bagnetu. Kolejna rzecz: jeśli zauważysz, że olej na miarce wygląda na brudny, powinieneś go wymienić.
Teraz, gdy wiesz, że gdy świeci się kontrolka płynu chłodzącego, oznacza to, że silnik się przegrzewa, powinieneś wiedzieć, jak temu zapobiec. Ale jak to zrobić? Cóż, to nie jest nauka o rakietach, tylko sprawdzanie poziomu płynu chłodzącego od czasu do czasu. Jeśli nie otrzymałeś notatki, płyn chłodzący odgrywa kluczową rolę w regulacji temperatury silnika. Poza tym, sprawdźcie wszelkie objawy wycieku płynu chłodzącego.
Dostrojenie może być konieczne, gdy moc samochodu spada lub staje się on powolny. Zazwyczaj polega ona na wymianie lub oczyszczeniu filtra powietrza, zaworów PCV, świec zapłonowych, układu wtrysku paliwa, korpusu przepustnicy, filtra paliwa, układu rozdzielającego i przewodów zapłonowych. To, co trzeba wymienić lub wymienić, zależy od typu samochodu, którym się jedzie. Dodatkowo przeglądy modernizacyjne są zwykle planowane po przejechaniu od 60 000 do 90 000 kilometrów.
Pasek rozrządu jest jednym z najważniejszych elementów silnika; działa poprzez koordynację ruchu zaworów i tłoków. Co więcej, uszkodzony pasek rozrządu może całkowicie zniszczyć silnik, wypalając dziurę w kieszeni. Ponownie, sprawdzenie paska rozrządu zajmie tylko kilka minut i zaoszczędzi Ci sporo kłopotów w przyszłości. Uważaj na czerwone flagi złego paska rozrządu, takie jak tykający hałas silnika, źle zapłonującego silnika lub wycieku oleju.
W przeciwnym razie należy wymienić pasek rozrządu zgodnie z zaleceniami zawartymi w instrukcji obsługi; najczęściej okres wymiany wynosi od 60 000 do 105 000 mil.
Filtr powietrza pomaga w cyrkulacji powietrza w silniku, poprawiając jego moc i osiągi. Poza tym, zapobiega gromadzeniu się zanieczyszczeń i kurzu w silniku. Dlatego regularna wymiana filtra powietrza, szczególnie podczas jazdy po zakurzonych drogach, może zapobiec udławieniu się silnika. Oczywiście, powinieneś potwierdzić z producentem samochodu, jak często powinieneś wymieniać filtr powietrza, ale dla przypomnienia, może on być wymieniany po przejechaniu od 15 000 do 20 000 mil.
Podobnie jak w przypadku pasków rozrządu, awaria paska napędowego może sparaliżować silnik. Najczęstszą oznaką wadliwego paska napędowego jest piskliwy hałas wydobywający się z silnika. Jeśli tak się stanie, należy natychmiast skontaktować się z technikiem. Można jednak uniknąć najgorszego scenariusza, sprawdzając paski napędowe podczas serwisowania pojazdu i wymieniając je, jeśli zauważy się jakiekolwiek oznaki zużycia.
Świece zapłonowe w samochodzie pomagają poprawić osiągi silnika i zapobiegają problemom z zimnym zapłonem i brakiem zapłonu. Większość ręcznych porad właścicieli wymienia świece zapłonowe po przejechaniu 30 000 mil. Nie martw się, nie będzie Cię to kosztować wiele czasu i pieniędzy. Nie trzeba dodawać, że kiedy wymieniasz świece zapłonowe, powinieneś również wymienić przewody, aby dopasować je do prądu elektrycznego nowych świec.
Filtr paliwa przesiewa niepożądane zanieczyszczenia, gdy paliwo jest przetwarzane przez silnik. Niestety, filtr paliwa może się przytłoczyć po okresie ciągłej pracy. Należy zapoznać się z instrukcją obsługi, aby wiedzieć po jakim czasie należy wymienić filtr - każdy typ samochodu jest inny.
Większość ludzi nie docenia znaczenia dobrze utrzymanego układu hamulcowego aż do zimy, kiedy droga staje się zdradliwa i śliska. To jedno sekundowe opóźnienie może być różnicą między życiem a śmiercią. W skrócie, dowiedzmy się, jak można utrzymać hamulce na szczycie ich gry.
Kiedy uderzasz w hamulce, to klocki hamulcowe i wirniki inicjują punkt styku, aby szybko zatrzymać opony w ruchu. Ponieważ klocki hamulcowe i wirniki bezpośrednio stykają się z oponami przy pełnej prędkości, jest oczywiste, że są one bardzo podatne na zużycie ze względu na intensywne tarcie. Dlatego też logiczne jest tylko zdejmowanie opon i sprawdzanie klocków hamulcowych i wirników pod kątem ewentualnych oznak zużycia.
Dodatkowo, jeśli zauważysz, że zatrzymanie się trwa dłużej niż zwykle lub wykryjesz palący się zapach za każdym razem, gdy uderzysz w hamulce, może nadszedł czas na wymianę klocków hamulcowych i raptorów.
Płyn hamulcowy służy do przenoszenia nacisku z pedałów hamulca na klocki hamulcowe i rotory. Ze względu na fakt, że płyn hamulcowy jest płynny, wabi on wilgoć, która jest katalizatorem korozji. Poza tym wilgoć może się gromadzić i drastycznie wpływać na działanie hamulców. Po sprawdzeniu płynu hamulcowego i zauważeniu mętnej lub mlecznej mieszanki, należy go wypłukać.
Większość producentów samochodów zaleca wymianę płynu hamulcowego po każdych 25.000 mil.
Czasami nadmiar powietrza może utknąć między przewodami hamulcowymi, powodując pogorszenie działania układu hamulcowego. Zgodnie z normą, po przepłukaniu i wymianie płynu hamulcowego należy odpowietrzyć hamulce. Jednakże, odpowietrzanie przewodów hamulcowych może być bardzo delikatnym procesem i dobrze byłoby zwrócić się o pomoc do technika podczas przeglądu hamulców. Zazwyczaj odpowietrzenie hamulców może nastąpić po 2 lub 3 latach.
Istnieje możliwość modernizacji części układu hamulcowego, jeśli czujesz, że Twój pojazd powinien działać lepiej. Na przykład, jeśli szukasz czegoś, co jest bardzo skuteczne, jeśli chodzi o odporność na wysokie temperatury, możesz wymienić je na szczelinowe hamulce tarczowe. Z drugiej strony, można również przejść na klocki ceramiczne, jeśli chcesz utrzymać je w ciszy i zredukować kurz hamulcowy.
Akumulator samochodowy może być ignorowany przez wiele dni, aż do pewnego chłodnego poranka, kiedy próbujesz uruchomić samochód i nie robi nic poza "kliknięciem". Chcesz się upewnić, że to się nigdy nie stanie? Oto jak to robisz:
To zdrowy rozsądek, ale czasami ludzie zapominają, że jazda samochodem regularnie utrzymuje akumulator w stanie naładowania. Mimo to, jeśli zostawisz swój samochód na parkingu w stagnacji przez tygodnie bez żadnej akcji, akumulator może zawieść, gdy będziesz go potrzebował. Z tego powodu, jeśli nie będziesz prowadził samochodu przez kilka tygodni, upewnij się, że uruchomisz go przynajmniej raz lub dwa razy w tygodniu i pozostawisz silnik włączony na 20 do 30 minut, aby zasilić akumulator.
W przeciwnym razie, jeśli podróżujesz i nie ma nikogo dookoła, kto mógłby Ci pomóc, możesz odłączyć akumulator przed wyjazdem.
Jeśli silnik nie pracuje, nie zostawiaj na dłuższy czas elektrycznych akcesoriów samochodowych, takich jak światła czy włączone radio. Spowoduje to jedynie zasysanie ładunku z akumulatora i prawdopodobnie pozostawi cię uwięzionego. Jak ta scena Waltera White'a i Jessego Pinkmana (Breaking Bad) na środku pustyni bez wystarczającej ilości jedzenia i wody. Jeszcze jedna rzecz, nie zostawiaj kluczyka w stacyjce, bo inaczej w ciągu kilku godzin zabijesz akumulator.
Najwyraźniej, nadmiar brudu i wilgoci może zepsuć akumulator do tego stopnia, że zakłóci to jego ładowanie. W rzeczywistości, może to nawet spowodować korozję lub wyciek kwasu na biegunach akumulatora. Nie ma na to żadnego usprawiedliwienia, ponieważ wyczyszczenie akumulatora wodą i nasmarowanie go tłuszczem w celu ochrony przed brudem i wilgocią powinno zająć mniej niż 30 minut.
Akumulator samochodowy jest bardzo delikatną częścią silnika; jeśli go nie zabezpieczysz, wibracje silnika mogą zdezorientować płyty akumulatora. Co więcej, wibracje mogą również uszkodzić zaciski, powodując zatrzymanie samochodu. Wszystkich tych problemów można uniknąć po prostu przez zablokowanie akumulatora w komorze silnika.
Co prawda, większość kierowców łamie tę zasadę. Teraz, nie zrozum tego źle; nie oznacza to, że nie powinieneś szukać pomocy u znajomego, gdy akumulator jest martwy, ale czasami płaski akumulator może zostać przytłoczony nadmiernym prądem, który może zepsuć elektronikę. Jeśli musisz to zrobić, zostaw włączone reflektory, aby pochłonąć nadmiar prądu elektrycznego. Co najważniejsze, przeczytaj instrukcję obsługi, aby dowiedzieć się, jak należy to zrobić w samochodzie.
Czy wiesz, że w zimie akumulatory samochodowe szybciej się rozładowują? Jeszcze gorzej jest, gdy woda zamarza, gdy zostawiasz swój samochód wystawiony na działanie ekstremalnie niskich temperatur. Najskuteczniejszą metodą ochrony akumulatora samochodowego w okresie zimowym jest zaparkowanie go w izolowanym garażu. Nie zapomnij też naładować akumulatora przed zaparkowaniem samochodu.
Okay, wiesz, że regularna jazda samochodem pomaga naładować akumulator, ale w przypadku krótkich wyjazdów, sam zrobiłbyś sobie krzywdę. Jeśli naprawdę chcesz, aby było warto, wyjedź na długą wycieczkę, zwłaszcza po starcie skokowym i wskrzeszeniu swojego martwego akumulatora.
Nie czekaj, aż obudowa akumulatora będzie spuchnięta, aby wymienić baterię. Oczywiście, wszystkie akumulatory samochodowe z czasem się kurczą i w końcu umierają. Tak czy inaczej, większość akumulatorów samochodowych należy zaplanować na wymianę po 3 do 4 latach. Średnia żywotność akumulatorów jest jednak podyktowana pogodą, nawykami jazdy i pojemnością akumulatorów.
Posiadanie najlepszych reflektorów nie oznacza, że powinno się mieć jeden z tych superjasnych reflektorów o mocy 10 słońc, które oślepiają wszystkich na drodze. Tak długo, jak Twoje reflektory pomagają Ci widzieć w nocy lub podczas mglistej pogody bez efektu oślepienia, możesz spokojnie jeździć, nie dając się przekląć innym kierowcom. Niezależnie od tego, musisz odpowiednio dbać o swoje światła, aby utrzymać standardy. Więc jak to robisz?
Często zdarza się, że brud i kurz gromadzą się na reflektorach i negatywnie wpływają na widoczność. W odróżnieniu od brudu na przedniej szybie, który jest natychmiast zauważany, większość ludzi może jeździć na kilometry, nie wiedząc, że niskie natężenie oświetlenia jest spowodowane gromadzeniem się brudu. W rzeczywistości, reflektory należy czyścić co tydzień wilgotnym ręcznikiem z mikrofibry.
Jednym ze sposobów, w jaki potencjalni nabywcy oceniają używany samochód, aby określić, czy cena jest tego warta, jest spojrzenie na reflektory. Jeśli reflektory są pochmurne lub pożółkłe, ludzie zakładają, że Twój pojazd jest tak stary jak dinozaury i wrzucają go do kategorii "meh". Możesz jednak przywrócić te reflektory do domyślnych ustawień za pomocą systemów przywracania reflektorów. Jeśli się to nie uda, zawsze istnieje możliwość ich wymiany.
Od czasu do czasu jeden reflektor może przygasnąć lub działać całkowicie nieprawidłowo, co sprawia, że jego bliźniacze rodzeństwo pracuje bez zarzutu. Efektem końcowym jest zmniejszenie natężenia oświetlenia, które zakłóca widoczność. Oczywiście, niektóre osoby od razu by to zauważyły, ale można nie powiedzieć, kiedy jesteś za kierownicą.
Jeśli zauważyłeś, że coś jest trochę nie tak, zaparkuj samochód, wysiądź i sprawdź oświetlenie. Alternatywnie, można zaparkować przed przeszkodą i włączyć lub wyłączyć oba światła przednie, aby ocenić stan.
Nie tylko opony mogą być źle ustawione, ale również światła przednie. Dość często źle ustawione reflektory są wywoływane przez wypadki lub długotrwałą jazdę po nierównym terenie. Znowu trzeba by zaparkować samochód przed przeszkodą, np. przed ścianą lub drzwiami garażowymi, aby sprawdzić, czy światła przednie są ustawione w jednej linii. W przypadku zauważenia jakiegokolwiek problemu (nawet niewielkiego przesunięcia), należy skontaktować się z mechanikiem.
Jeśli chcesz wymienić jeden uszkodzony reflektor, lepiej kupić obie żarówki parami. Dlaczego? Często zdarza się, że nowy reflektor jest jaśniejszy niż starszy. Jeśli jednak kupimy obie żarówki parami, jasność będzie taka sama. Nie wspominając już o tym, że pozostałe żarówki mogą znajdować się na łożu śmierci, nawet jeśli działają prawidłowo.
Nie trzeba płacić mechanikowi, aby sprawdził poziom płynu. Jest to wygodne i tańsze, niż robienie tego samemu. Co więcej, olej nie jest jedynym płynem, który może poprawić osiągi Twojego samochodu, ale innym rodzajem płynów samochodowych, który powinieneś sprawdzić:
Jeśli poziom płynu w chłodnicy jest niski, to tylko kwestia czasu, zanim pojazd się przegrzeje i zepsuje. Aby sprawdzić poziom płynu w chłodnicy, należy otworzyć korek chłodnicy, który zazwyczaj jest oznakowany i umieszczony z przodu lub z boku silnika. Po otwarciu korka chłodnicy należy obserwować poziom płynu chłodniczego.
W większości pojazdów do korka chłodnicy podłączony jest zbiornik płynu chłodniczego, który informuje o aktualnym poziomie płynu chłodniczego. Ostrzeżenie: Nie próbuj odblokowywać korka chłodnicy, gdy silnik jest gorący.
Jak sama nazwa wskazuje, zadaniem płynu przekładniowego jest smarowanie skrzyni biegów i zmniejszanie tarcia. Czy widzisz drugi wskaźnik poziomu oleju, który nie jest przeznaczony do oleju? Tego właśnie należy użyć do sprawdzenia płynu przekładniowego. Proces ten jest podobny do sprawdzania oleju, ale umieszcza się wskaźnik w zbiorniku oleju przekładniowego.
Z drugiej strony, jeśli dotkniesz płynu przekładniowego i zauważysz, że są w nim cząstki, albo poczujesz powiew spalonego zapachu, oznacza to, że powinieneś go wymienić.
Jeśli poziom płynu wspomagającego układ kierowniczy jest niski, trudniej jest sterować kierownicą. Jeśli nie wiedziałeś, że kierownica ze wspomaganiem jest prawdopodobnie najłatwiejsza do sprawdzenia; większość silników ma przezroczysty zbiorniczek i możesz sprawdzić poziom płynu bez otwierania go. Zbiornik będzie prawdopodobnie oznaczony jako "steering" - jeśli go nie widzisz, możesz sprawdzić w instrukcji obsługi samochodu.
W tylnej części komory silnika znajduje się zbiornik płynu hamulcowego. Po pierwsze, należy zachować szczególną ostrożność, aby wyczyścić zbiornik na zewnątrz, zanim nawet pomyśli się o jego otwarciu. Należy pamiętać, że wszelkie zanieczyszczenia wewnątrz zbiornika mogą utrudniać skuteczność działania płynu hamulcowego. Następnie należy otworzyć zbiorniczek płynu hamulcowego za pomocą śrubokręta i sprawdzić, czy płyn znajduje się na poziomie pół cala; wszystko, co znajduje się poniżej, należy uzupełnić.
Ponadto, jeśli płyn hamulcowy w zbiorniku jest zbyt ciemny, należy go wymienić.
Nie należy mylić płynu chłodzącego chłodnicę z czynnikiem chłodzącym chłodnicę (czynnikiem chłodniczym lub freonem), ponieważ służy on do zasilania układu klimatyzacji, zamieniając gorące powietrze w zimne. W odróżnieniu od reszty płynu, sprawdzanie poziomu płynu chłodniczego w klimatyzacji jest w jakiś sposób skomplikowane i potrzebny będzie miernik i termometr A.C.
Tak czy inaczej, pierwszym krokiem sprawdzania poziomu czynnika chłodniczego w klimatyzacji jest aktywacja systemu /AC i ustawienie najniższej temperatury. Następnie należy otworzyć okap i podłączyć manometr klimatyzacyjny do linii niskiego ciśnienia (sprawdź w instrukcji, aby poznać jego położenie). Jeśli manometr ma wartość poniżej 25 funtów, należy go ponownie napełnić.
Nawet jeśli nie potrzebujesz płynu do spryskiwaczy, aby uruchomić silnik, konieczne jest oczyszczenie przedniej szyby. Zbiornik płynu do spryskiwaczy w silniku jest bardzo łatwy do zidentyfikowania, ponieważ jest on oznakowany. Poza tym, jest przezroczysty i możesz stwierdzić, czy jest pełny, czy pusty tylko patrząc na niego. Jeśli poziom płynu jest niski, możesz dodać preferowaną mieszankę czyszczącą.
W niektórych miejscach, gdzie pogoda robi się zbyt gorąca, nie można przebywać w pojeździe bez klimatyzacji dłużej niż 5 minut bez poczucia dyskomfortu. Zapytaj każdego kierowcę Ubera, jak ważny jest system klimatyzacji, a on powie Ci, że może on być wahaczem pomiędzy dobrą a złą oceną. Dowiedzmy się, jak należy go utrzymać.
Klimatyzacja jest jak konkurencyjny biegacz; jeśli nie będzie biegać regularnie, straci swoją formę. Dlatego też, powinieneś starać się prowadzić klimatyzację przez co najmniej 10 minut raz w tygodniu. Upewnij się, że kiedy to robisz, dostosowujesz się do najzimniejszych ustawień i pozwalasz wentylatorowi osiągnąć szczyt. Również regularne uruchamianie odszraniania jest równie ważne z tego samego powodu, dla którego należy konsekwentnie uruchamiać system klimatyzacji.
System klimatyzacyjny powinien być ładowany co 2 lata. W tym celu należy zaplanować profesjonalny serwis smarowania elementów i odświeżania gazu. Oczywiście można zapoznać się z instrukcją obsługi, aby zweryfikować odstępy czasowe.
Grille pod przednią szybą mogą zbierać liście, zwłaszcza jesienią. W rzeczywistości istnieją inne rodzaje zanieczyszczeń, które mogą być zbierane niezależnie od pory roku. Upewnij się, że je czyścisz, ponieważ zewnętrzny grill szyby jest podłączony do systemu klimatyzacji i może być problemem, jeśli te liście i zanieczyszczenia zatykają skraplacz.
Wnętrze Twojego samochodu jest jednym z tych szczegółów pierwszego wrażenia, które pozostają w pamięci większości ludzi. Oczywiście, jeśli wnętrze twojego samochodu jest brudne, to będzie to deprecjonować wartość twojego samochodu. Innymi słowy, może to być czynnikiem decydującym o tym, czy Twoja randka oddzwoni do Ciebie czy nie.
Oczywiście, są rodzice z małymi dziećmi lub zwierzętami, które sprawiają, że trudno nadążyć. Niemniej jednak, jest kilka sztuczek, które możesz podciągnąć rękaw.
Widzisz, jeśli nie będziesz regularnie czyścić swoich fotelików samochodowych, zabrudzenia będą się gromadzić, a następnie wnętrze Twojego samochodu zamieni się w chlew. Warto czyścić wnętrze samochodu przynajmniej raz w miesiącu, aby uniknąć gromadzenia się brudu. Jeśli jesteś zbyt zajęty, aby to zrobić, za rogiem zawsze jest myjnia samochodowa lub możesz przekupić swoje dzieci, aby to zrobiły.
Tylko dlatego, że Twój samochód jest zabarwiony, nie oznacza to, że winylowe lub powlekane tworzywem sztucznym elementy wnętrza nie mogą stać się kruche, suche lub podatne na pęknięcia w wyniku działania promieni słonecznych. Otwierasz okna, prawda? Nawet jeśli rzadko otwierasz okna, części te mogą po prostu usychać z powodu starości.
W każdym razie, można nałożyć krem ochronny, aby zabezpieczyć te części. Uwaga: Nie należy nakładać kremu ochronnego na kierownicę i pedały, ponieważ mogą one stać się śliskie.
Nie ma praktycznego sensu czyścić rękami tych trudno dostępnych części pod siedzeniami lub dywanikiem. Jeśli to zrobisz, skończysz tylko tracąc swój czas. Alternatywnie, odkurzacz może zasysać ziarna, piasek lub kamienie, których prawdopodobnie nawet nie zauważysz wzrokiem. Najlepsza część? Istnieją małe, ręczne odkurzacze samochodowe, które działają na baterie.
Plamy mogą być bolesne w "wiesz co"; im szybciej to zrobisz, tym łatwiej będzie Ci to zrobić. Skórzane fotele są najłatwiejsze do usunięcia plam, ale jeśli chcesz usunąć plamy na ubranych wnętrzach lub dywanach, musisz je wypocić.
Na przykład, aby usunąć plamy z kawy, należy rozcieńczyć plamę zimną wodą i nasączyć ją środkiem do czyszczenia szkła. Z drugiej strony plamy z tłuszczu można usunąć za pomocą rozcieńczalnika do farb, soli i odkurzacza.
Podsufitka jest tą osłoną ochronną na suficie Twojego samochodu. Daszek ochronny jest tym, czego używasz do blokowania rozpraszających promieni słonecznych podczas jazdy. Zarówno podsufitki, jak i przyłbice są podatne na zużycie, jeśli są zaniedbane. Upewnij się, że uważnie obserwujesz obie części, aby przewidzieć i naprawić wszelkie małe pęknięcia, które mogą stać się większym problemem.
Samochodowy kosz na śmieci nie jest koniecznością, ale może pomóc utrzymać wnętrze samochodu w czystości bardziej niż gwizdek. Gdzie jeszcze zamierzasz wrzucić te opakowania po cukierkach, zużyte chusteczki i puste puszki? Pamiętaj, że możesz zostać ukarany grzywną za wyrzucenie śmieci przez okno.
Nadwozie samochodu jest delikatne i jeśli nie zadbasz o nie miękkimi rękoma (nie dosłownie), możesz uszkodzić lakier. Nie chodzi tylko o sprzątanie, ale o to, aby Twój samochód wyglądał, jakby właśnie wyszedł z salonu. Na wypadek, gdybyś był ciekawy, oto notatka:
Utrzymywanie higieny to rutynowy nawyk. Jeśli jesteś jedną z tych osób, które codziennie jeżdżą do pracy, mycie samochodu co tydzień ma kluczowe znaczenie dla pozbycia się nagromadzonego kurzu, błota i brudu. Należy pamiętać, że należy ściśle stosować formułę czyszczącą przeznaczoną do mycia pojazdów, ponieważ niektóre domowe płynne detergenty i środki czyszczące do naczyń mogą wyrządzić więcej szkody niż pożytku na lakierze samochodu.
Jest coś o woskowanym samochodzie, co czyni go bardzo atrakcyjnym. Być może przywraca on tę aurę lub blask nowemu pojazdowi. Poza tym, że wosk chroni samochód przed promieniami UV, czyni go ładnym i lśniącym. Nie zapominaj, że te robaki po prostu zsuną się z twojego lakieru.
Przeciętnie, powinieneś woskować swój samochód co najmniej dwa razy w roku.
Profesjonalne wykonanie detali polega na dokładnym oczyszczeniu samochodu zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz - każdy ostatni centymetr pojazdu, który można umyć lub umyć, jest zakryty. Oczywiście, jest to kosztowniejsze niż typowa myjnia, ale absolutnie warto. Nie jesteś jeszcze przekonany? Co z tego, że może to podwoić Twoją wartość odsprzedaży i sprawić, że Twój pojazd będzie chrupiąco czysty. Właściwie, profesjonalne wykonanie detali powinno być uzupełnione usługą woskowania.
Jeśli nie jest to bezpośrednie światło słoneczne, które dociera do samochodu, to może to być burza, śnieg, grad, który uszkadza nadwozie, jeśli go nie pokryjesz. Poza tym, wiesz też, co te ptaki spadają z góry. Osłona samochodu jest idealną metodą ochrony samochodu przed takimi sytuacjami, zwłaszcza jeśli nie parkujesz w garażu.
To normalne, że farba samochodowa blaknie po latach ekspozycji na deszcz, światło słoneczne, śnieg, brud i wiatr. Nawet tlen odgrywa rolę w przyspieszeniu procesu degradacji farby i nie ma nic, co można z tym zrobić. Jednakże, można zauważyć, sprawdzić lakier i zaplanować samochód do malowania, zanim zrobi się zbyt poważne. Niektóre wspólne znaki Twój samochód może wymagać podstawowej pracy lakierniczej, takie jak: przebarwienia, ciemne plamy, łuszczenie się, wgniecenia i zadrapania.
Układ wydechowy może być ostatnią rzeczą, jaką myślisz, jeśli chodzi o Twój samochód, ale zużyty układ wydechowy może powodować wiele szkodliwych emisji. Czasami dym spalinowy może wślizgnąć się do samochodu, co jest niebezpieczne, ponieważ zawiera tlenek węgla. Jeśli chcesz dbać o swój układ wydechowy i znacznie ograniczyć emisję zanieczyszczeń, należy sprawdzić:
Jednym ze sposobów, aby dowiedzieć się, czy istnieje problem z wydechami, jest sprawdzenie światła silnika. Przyznane, może być wiele powodów, dla których ta kontrolka silnika zapala się, ale w większości przypadków może to być problem związany z układem wydechowym. Na szczęście, można uruchomić Diagnostykę Pokładową (OBD), aby wskazać takie problemy, jak awaria czujników tlenu, awaria układu wydechowego, luźne korki gazowe, nieprawidłowy zapłon silnika i złe katalizatory.
Każdy pojedynczy element, który składa się na układ wydechowy, ma znaczenie niezależnie od tego, jak niewielki może się wydawać. Nazywa się to efektem motyla; jest to zjawisko, w którym te drobne, przeoczone szczegóły mogą mieć duży wpływ na wielki schemat rzeczy. Na przykład, wieszaki wydechowe odgrywają dodatkową rolę, ale jeśli nie utrzymają rury, cały układ może zostać uszkodzony. Dlatego ważne jest, aby naprawić każdy uszkodzony element podłączony do układu wydechowego.
Tak długo jak prowadzisz samochód, układ wydechowy będzie narażony na intensywne wibracje, wysokie ciśnienie i zbyt dużą ilość ciepła. Prawdopodobnym rezultatem jest przepis idealny na nieszczelności. Źródło wycieku może być wszędzie - od kolektora wydechowego, uszczelki do rury. Niezależnie od tego, co powoduje korzeń, upewnij się, że naprawisz te nieszczelności tak szybko, jak to możliwe.
Doskonały układ wspomagania kierownicy jest niezbędny do kontrolowania pojazdu. Z drugiej strony, wadliwy układ wspomagania nie tylko utrudni kontrolę nad pojazdem, ale może również spowodować brak równowagi w oponach. Antidotum? Czytaj i ucz się.
Aby wspomaganie kierownicy było skuteczne, potrzebuje ono płynu wspomagającego. Jeśli jednak płyn ten nie będzie stale utrzymywany w czystości i w stanie pełnego nasycenia, będziesz miał poważne problemy. Jedynym sposobem na utratę płynu wspomagania układu kierowniczego jest jego wyciek, a jeśli coś podejrzewasz, kontrola nie będzie bolała. Należy również uważać, aby nie zanieczyścić płynu.
Istnieje pompa hydrauliczna, która wtryskuje płyn przez układ wspomagania kierownicy. W przypadku, gdy pompa zapali się z powrotem, wspomaganie układu kierowniczego nie będzie smarowane. Cóż, można poddać pompę przeglądowi podczas kontroli konserwacyjnej, aby mieć pewność, że wszystko jest w porządku.
Jeżeli układ wspomagania nie jest odpowiednio nasmarowany, a pompa nie jest jego przyczyną, to mogą to być węże. Wynika to z faktu, że węże spełniają taką samą funkcję wspomagania przepływu cieczy w układzie - prawie jak pompa hydrauliczna, ale nie do końca. Podobnie, węże inspekcyjne mogą się zużywać i dobrym pomysłem jest ich regularne sprawdzanie.
Awaria układu wspomagania kierownicy jest bardzo poważna i jeśli zostanie pominięta, może spowodować wypadek. Dobra wiadomość jest taka, że można go naprawić, zanim zajdzie za daleko. Zwróć uwagę na niektóre z tych objawów: ciasny chwyt kierownicy, trudne manewry i hałasy podczas skręcania. Nie czekaj na boską interwencję, jeśli zauważysz któryś z tych objawów, ale zamiast tego umów się na wizytę u specjalisty.
Czy kiedykolwiek jechałeś po nierównym terenie, a kiedy uderzysz w wyboje nawet z małą prędkością, czujesz, że jest trzęsienie ziemi? Ale możesz przysiąc, że nie zawsze tak było, gdy samochód był nowy. Prawdopodobnie można powiedzieć, że istnieje podstawowy problem, ponieważ jeździłeś innymi samochodami, a fala uderzeniowa nie wybija ci skarpetek.
Co robić? Nadszedł czas, aby dokładnie sprawdzić układ zawieszenia, ponieważ jest on zaprojektowany tak, aby pochłaniał wibracje i inne siły uderzenia, kiedy wyjeżdżasz na drogę. Teraz, zwróćcie baczniejszą uwagę.
Układ zawieszenia musi być sprawdzany po każdych 50,000 mil. Alternatywnie, możesz go sprawdzić za każdym razem, gdy planujesz wymianę oleju lub opon. Pamiętaj, że układ zawieszenia jest bardzo szeroki i obejmuje nie tylko amortyzatory i rozpórki, ale także drążki kierownicze, układ kierowniczy, sprężyny, łożyska i opony.
Tuleje są zwykle wyściełane gumą, która pochłania drgania i reguluje ruch pomiędzy częściami zawieszenia. Niestety, guma może się wyczerpać po dłuższym czasie, co wpływa na ogólne osiągi. Jeśli tak się stanie, najbardziej narażone obszary, które należy sprawdzić, to drążki rozporowe, szyny, kołysanie się i drążki kontrolne.
Okay, sprawdzanie części zawieszenia pod kątem oznak puchnięcia, zanieczyszczenia lub pęknięć może być trudne dla początkujących. Jeśli nie jest to twoja mocna strona, możesz umówić się na spotkanie z mechanikiem.
Jeśli jednak nie masz nic przeciwko temu, aby zrobić to samemu, musisz wejść pod swój samochód, aby przyjrzeć się bliżej amortyzatorom i sprężynom. Nie zapomnij o układzie hydraulicznym, łącznikach, łożyskach, przegubach i kołach. Zasadniczo, wszystkie części, które składają się na układ zawieszenia.
Tuleja gumowa nie potrzebuje oleju do smarowania. W rzeczywistości, olej jest najczęstszym czynnikiem wyzwalającym awarię tulei trącejcej, a następnie blisko zanieczyszczeń i przyczyn starzenia się. Zazwyczaj, gdy tuleja gumowa jest narażona na działanie oleju, staje się zbyt miękka, aby wykonywać swoją pracę, podczas gdy zanieczyszczenia powodują zużycie. Olej i zanieczyszczenia tulei gumowej można czyścić przy użyciu odtłuszczacza.
Istnieją dwie metody sprawdzania przegubów kulowych. Pierwsza metoda jest łatwa i nie musisz brudzić sobie rąk, po prostu uderzyć w drogę i jeśli słyszysz jakieś odgłosy bicia podczas jazdy lub czuć kierownicę zabłąkaną lub wibrującą zbyt mocno, to prawdopodobnie masz problem z przegubami kulowymi zawieszenia.
Druga metoda polega na podbijaniu samochodu, usuwaniu kół i dokładnym badaniu przegubów kulowych. Podczas sprawdzania przegubów kulowych, trzeba uważać na oznaki wycieku smaru, rdzy, uszkodzonych gumowych butów lub cokolwiek, co wskazuje na potrzebę wymiany. Ponadto, można sprawdzić, czy przeguby kulowe są luźne za pomocą pryzmy.
W porównaniu z samochodami, większość ciężarówek posiada smarownice na układzie zawieszenia. Aby uniknąć jakichkolwiek komplikacji w przyszłości, armatura powinna być uzupełniona smarem po każdej wymianie oleju. Można to zrobić podczas profesjonalnej kontroli serwisowej lub zrobić to samemu, używając smarownicy.
Aby sprawdzić, czy na rozpórkach lub amortyzatorach nie ma śladów wycieku oleju, należy unieść samochód za pomocą stojaka na podnośnik, aby uzyskać lepszy kąt. Ponieważ są one częścią układu hydraulicznego, w przypadku stwierdzenia wycieku oleju lub potwierdzenia, że jest on mokry, należy zaplanować jego wymianę.
Jeśli chcesz sprawdzić, czy rozpórki lub amortyzatory są w dobrym stanie, powinieneś przeprowadzić test odbicia. Jak to się robi? Proste, wystarczy wywrzeć nacisk na szew lub róg samochodu i popchnąć go w dół, aby uzyskać jakiś rodzaj ruchu odbicia. Jeśli samochód odbije się więcej niż dwa razy, oznacza to, że należy zmienić rozpórki lub amortyzatory.
Słaba lub pęknięta przednia szyba zwiększa szanse na obrażenia podczas wypadku. Jeśli się zastanawiasz, przednia szyba absorbuje siłę uderzenia, podtrzymuje dach podczas przewrócenia się i pomaga w rozmieszczeniu poduszek powietrznych. Tak czy inaczej, sprawdź poniższe wskazówki dotyczące konserwacji przedniej szyby.
To właśnie te małe rzeczy, które robimy, jak agresywne trzaskanie drzwiami wracają, by nas nawiedzać. Najwyraźniej, trzaśnięcie drzwiami stymuluje efekt wibracji, który osłabia przednią szybę przez długi czas. Właściwie, jeśli masz chipy, które trzeba naprawić, to tylko pogorszysz sytuację.
Jeśli nie mieszkasz pod ziemią, nie ma sposobu na całkowite uniknięcie bezpośredniego światła słonecznego. Niezależnie od tego, należy uporządkować parkowanie pod zacienionym lub krytym parkingiem. Dlaczego? Na wystarczająco długiej linii czasu, promienie UV mogą osłabić siłę i odcień przedniej szyby. Ponadto, na chipy mogą mieć wpływ wahania temperatury.
Widzisz ten mały chip lub pęknięcie na przedniej szybie, które gdyby było mniejsze, prawdopodobnie potrzebowałbyś szkła powiększającego, aby je zobaczyć? Jak się okazuje, ten bardzo mały chip na przedniej szybie może rozwinąć się w większe pęknięcie zmuszając cię do rozstania się z większą ilością pieniędzy, aby to naprawić. Innymi słowy, jeśli nie naprawi się go natychmiast, można tego żałować.
To zdumiewające, że jest wielu ludzi, którzy nie wiedzą, że pióra wycieraczek powinny być wymieniane po 3 do 6 miesiącach, w zależności od tego, gdzie mieszkasz i jak często ich używasz. Oczywiście, jeśli mieszkasz w miejscach, gdzie często występują burze piaskowe, cząsteczki piasku mogą utknąć w wycieraczkach. Osoby mieszkające w rejonach ośnieżonych powinny również przestawić się na wycieraczki zimowe podczas chłodniejszych miesięcy.
W przeciwnym razie należy dokładnie czyścić wycieraczki przy każdym myciu samochodu raz w tygodniu. Nie zajmie Ci to nawet więcej niż 5 minut i możesz to zrobić na stacji benzynowej.
Amoniakowy środek do czyszczenia szyb stosowany do mycia szyb w domu powinien być trzymany z dala od okien samochodu. Poważnie, szyby samochodowe są zabarwione, a składniki amoniaku wyrządzą więcej szkody niż pożytku. Jako alternatywę można użyć alkoholu, octu lub specjalnej formuły środka do mycia szyb samochodowych. Na dodatek, mikrofibra lub bawełniany ręcznik mogą się przydać do czyszczenia przedniej szyby bez drapania jej lub pozostawiania smug.
Zdecydowanie najtrudniejsza pora roku do utrzymania pojazdu jest w zimie. Śnieg i wilgoć mogą powodować rdzę, podczas gdy mroźna temperatura jest twarda dla akumulatora, opon i oszczędności paliwa. Poza tym, czasami temperatury poniżej zera Fahrenheita mogą sprawić, że niektóre części samochodu będą bardzo kruche. Niemniej jednak, istnieje skuteczny sposób działania, aby zabezpieczyć samochód w zimie.
Kiedy pada śnieg i Twój samochód jest zaparkowany na zewnątrz, możesz użyć pokrywy samochodowej zaprojektowanej na zimę. W przeciwnym razie można zetrzeć lód i śnieg za pomocą skrobaka do lodu i szczotki do śniegu. Innym dobrym sposobem na zabezpieczenie samochodu na zewnątrz przed śniegiem i solą drogową jest zastosowanie najwyższej jakości wosku samochodowego.
Najbardziej zalecanym olejem, który należy włożyć do silnika zimą, jest olej syntetyczny. Dzieje się tak, ponieważ w niskich temperaturach olej syntetyczny ma lepszą lepkość niż konwencjonalny. Jeśli w pełni syntetyczny olej nie sprawdza się w Twoim silniku, możesz użyć syntetycznej mieszanki, która łączy w sobie zarówno olej syntetyczny, jak i konwencjonalny. Mimo to, powinieneś przeczytać instrukcję obsługi, aby mieć pewność, który olej jest odpowiedni dla Twojego pojazdu.
Akumulator jest zazwyczaj jedną z pierwszych części samochodu, które mogą stanowić problem podczas zimy, jeśli zostanie pozostawiony zbyt długo na zimnie. Jak w przypadku chemii, mróz spowalnia zdolność akumulatora do wytwarzania energii elektrycznej, co powoduje szybsze rozładowanie.
Nie trzeba dodawać, że wiele osób nie prowadzi regularnie swoich samochodów w okresie zimowym, aby utrzymać poziom naładowania akumulatorów. Jaka jest więc druga opcja? Możesz zaparkować samochód w garażu i użyć podstępnej ładowarki akumulatorów, aby zapobiec problemom z rozładowaniem. Ponadto, jeśli przetestujesz swój akumulator i stwierdzisz, że jest on zbyt wyczerpany, powinieneś go wymienić przed zimą.
Nie chcesz jeździć w zimie nie widząc, dokąd jedziesz, prawda? Co więcej, jazda z taflą lodu na przedniej szybie stanowi zagrożenie, ponieważ może ona odlecieć z dużą prędkością i poważnie zranić kogoś za Tobą. Zawsze upewnij się, że usuwasz lód znajdujący się na światłach, lusterkach bocznych i przedniej szybie. Możesz także dodać płynu odladzającego do zbiornika wody na przedniej szybie.
Drogi mogą być bardzo zdradliwe w zimie i możesz potrzebować specjalnych opon zimowych lub śniegowych. Sprawdź głębokość bieżnika za pomocą testu Penny'ego, a jeśli opony nie spełniają kryteriów, należy je wymienić przed zimą. Podobnie, niskie temperatury mogą sprawić, że opony będą niedopompowane i należy pamiętać o podwójnym sprawdzeniu ciśnienia powietrza przed wyjazdem.
Jak sama nazwa wskazuje, celem środka zapobiegającego zamarzaniu jest zapobieganie zamarzaniu wody znajdującej się w silniku. Należy pamiętać, że woda regulująca pracę silnika może zamarzać i rozszerzać się w okresie zimowym, powodując poważne uszkodzenia. W każdym razie, jeśli chcesz poznać konsystencję środka zapobiegającego zamarzaniu, możesz użyć testera przeciw zamarzaniu.
Dość często zdarza się, że woda utknęła w układzie paliwowym. W końcu, podczas najzimniejszej pory roku temperatura spada, a woda zamarza. Cóż, można się chyba domyślić, co będzie dalej - kosztowne sprzątanie. Można jednak wyczyścić wtryskiwacz paliwa zanim prognoza pogody ogłosi opady śniegu. Na Twoją korzyść, istnieją receptury czyszczenia wtryskiwaczy paliwa, które można wykorzystać do pobierania wody z układu paliwowego i zapobiegania efektowi zamarzania.
W zimie olej napędowy ma tendencję do żelowania się, co wpływa na ogólną wydajność pojazdu. Istnieje jednak sposób, w jaki można temu zapobiec, wprowadzając do zbiornika paliwa środek antyżelowy do oleju napędowego. Ponadto należy zwracać większą uwagę na płyn wydechowy (DEF), który wymaga sporadycznego uzupełniania. Większość pojazdów posiada wbudowany system ostrzegawczy, który informuje o niskim poziomie DEF, więc nie będzie to stanowiło większego problemu.
Podczas srogiej zimy klamki drzwi mogą zostać przykryte lodem, co utrudnia ich otwarcie. Zanim spróbujesz czegoś ryzykownego, co może spowodować obrażenia rąk z powodu kawałka ostrego lodu, warto zastosować środki przeciwoblodzeniowe. Preparaty te nie tylko pozbywają się lodu z klamek, ale także pomagają w smarowaniu zamków drzwi. Najlepsze jest to, że są one tanie.
Uwaga: Wybierz formułę odladzającą, która nie będzie powodować korozji lakieru w Twoim samochodzie.
Stratą czasu byłoby umieszczenie w silniku środka zapobiegającego zamarzaniu tylko po to, aby chłodnica lub termostat nie wyciekały z jego zawartości. Kontrola trwa prawdopodobnie mniej niż 5 minut i nawet jeśli okaże się, że coś jest nieszczelne, tańsza byłaby natychmiastowa wymiana korka chłodnicy lub termostatu, niż czekanie i ponoszenie konsekwencji.
Prawdopodobnie słyszałeś już wcześniej w wiadomościach; czasami opady śniegu mogą być tak ostre, że ludzie utknęli w odległych miejscach. Jest jeszcze gorzej, jeśli samochód się zepsuje, ponieważ zbyt długie przebywanie na dworze w mroźnym mrozie może być niebezpieczne. Aby być po bezpiecznej stronie, powinieneś mieć przy sobie zestaw ratunkowy w samochodzie. Niektóre z podstawowych rzeczy do zapakowania to jedzenie w puszkach, woda, koce, latarki, łopata, kable połączeniowe, bank energii, bateria telefonu zapasowego, sól i rakieta alarmowa.
Bardzo ważne jest, aby inni kierowcy zauważyli Twoje światła na drodze. Sprawdź swoje reflektory, a jeśli są one przyciemnione lub żółte, należy je zmienić za pierwszym razem. Ponadto, wilgoć utkwiła w światłach tylnych lub przednich, co stanowi częsty problem podczas najzimniejszej pory roku. Aby usunąć wilgoć, należy odblokować zespół świateł przednich, wytrzeć wilgoć za pomocą szmatki, włożyć silikażel, aby wchłonąć wilgoć i ponownie zamontować światła.
Bądźmy szczerzy, czasami może być trudno nadążyć za drogimi środkami czyszczącymi do samochodu. Być może w niektóre dni zabraknie Ci środków do czyszczenia samochodu i nie będziesz miał czasu na zakupy. Istnieje jednak rozwiązanie; można użyć tańszych, ale bardzo skutecznych metod czyszczenia samochodu. Cholera! Możesz nawet improwizować. Jeśli chcesz się nauczyć, sprawdź kilka inteligentnych haków, które pomogą ci w tym.
Ostatnią rzeczą, której chcesz, jest gromadzenie się kurzu w wentylatorze samochodowym i powodowanie kichania, gdy tylko go włączysz. Duża puszysta szczotka do makijażu jest skutecznym narzędziem do usuwania kurzu. Nie ma nawet znaczenia, czy szczoteczka do makijażu jest nowa czy stara - po prostu nie używaj jej z resztkami makijażu, w przeciwnym razie zastąpisz puder kurzem.
Jeśli naprawdę kochasz swojego pupila, nie możesz uniknąć wspólnej podróży. Oczywiście, zwierzęta takie jak koty i psy mogą być nieporządne i musisz stale mieć do czynienia z ich sierścią na swoich fotelach. Jaka jest magiczna formuła? Wierzcie lub nie, rakla i butelka z wodą. Aby usunąć sierść, wystarczy spryskać ją wodą, ale nie moczyć, a następnie przetrzeć ją raklarem.
Jeśli chcesz głęboko wyczyścić foteliki samochodowe lub wyeliminować nieprzyjemny zapach, wystarczy mieszanka sody oczyszczonej i octu. Musisz jednak zrobić z niego pastę, delikatnie zmyć tapicerkę mieszanką sody i octu, a następnie spłukać ją wodą.
Okay, czasami nakładanie wosku może zająć dużo czasu. Nie wspominając o tym, że jest drogi. Jaka jest tańsza alternatywa? Odżywka do włosów! Jeśli nie wiedziałeś, odżywki do włosów są wykonane z lanoliny, która jest tym samym składnikiem, jaki można znaleźć w formułach do woskowania. Czy wspomniałem, że jest ona łatwiejsza do stosowania niż wosk samochodowy?
Oliwa z oliwek nie tylko świetnie nadaje się do gotowania, ale może też sprawiać wrażenie uroku, sprawiając, że Twoja deska rozdzielcza wygląda na lśniącą i nową. Przed nałożeniem oliwy z oliwek należy wytrzeć deskę rozdzielczą ręcznikiem. Następnie nałóż lekką oliwę z oliwek na inny czysty ręcznik i delikatnie potrzyj nim deskę rozdzielczą. Voila! Twoja deska rozdzielcza nie będzie prawdopodobnie pękać ani przyciągać kurzu.
Jeśli masz dość czyszczenia uchwytu na kubek, możesz znaleźć silikonową wkładkę do babeczek i umieścić ją pod uchwytem na kubek. Sztuczka polega na tym, aby silikonowy uchwyt na babeczki zbierał śmieci, które rozlewają się do uchwytu na kubek. Więc zamiast myć uchwyt na kubek, można usunąć wkładkę do babeczek, aby ją umyć, wypłukać, wysuszyć i zwrócić.
Następnym razem, gdy ty stawiasz twój ubrania w suszarce, chwyta pralnianego zapachu piłki i znajduje murarski słoik robić odświeżaczowi powietrza dla twój samochodu. Zgadza się! Musisz znaleźć pokrywkę do słoika masońskiego i zrobić w nim otwory. Następnie umieść kulki zapachowe w masońskim słoiku, umieść je w samochodzie i pozwól, aby zapach utrzymywał świeży zapach twojego samochodu.
Pluskwy mogą być irytujące szczególnie, gdy chcesz umyć swój samochód, ale ciągle się chowają. Cóż, nie musisz się już pocić; znajdź zużyte prześcieradła suszarki, aby przetrzeć samochód. Zużyte prześcieradła suszarki są w stanie usunąć i odpędzić robaki z samochodu.
Czy widzisz te małe miejsca na desce rozdzielczej, których nie możesz wyczyścić ściereczką z mikrofibry? Szczotka i przenośny odkurzacz samochodowy mogą być idealnym zestawem do zasysania kurzu. Powinieneś jednak upewnić się, że włosie szczotki jest niezwykle miękkie, aby uniknąć pozostawienia śladów na desce rozdzielczej.
Załóżmy, że chcesz wyczyścić reflektory i głęboko wyczyścić wnętrze pojazdu, ale chcesz używać produktów domowej roboty? Nie idź dalej, szczoteczka do zębów i pasta do zębów zrobią ten trik. W przypadku reflektorów musisz przetrzeć je pastą do zębów rozpryskaną na dywaniku i spłukać wodą. Z drugiej strony, do czyszczenia tych ohydnych części wewnątrz samochodu można użyć zwykłej szczoteczki do zębów.
Prostym sposobem na zapobieganie rozmazywaniu szyby przez wycieraczki jest zastosowanie alkoholu do pocierania. Ale najpierw należy wyczyścić wycieraczki gorącą wodą z mydłem, aby usunąć kurz lub brud. Następnie należy spuścić alkohol na czystą szmatkę lub wacik i przetrzeć krawędzie pióra.
Jest kilka rzeczy, które musisz mieć na wyciągnięcie ręki, jeśli chcesz przedłużyć żywotność samochodu. Po pierwsze, instrukcja obsługi jest jak Biblia Twojego samochodu i powie Ci wszystko, co musisz o niej wiedzieć. Po drugie, należy znać ograniczenia swojego samochodu i nie nadużywać go. Wreszcie, nie ignoruj subtelnych znaków, aby dokonać przeglądu i wymiany zużytych części, zanim będzie za późno.
Jeśli zastosujesz się do wszystkich wskazówek dotyczących konserwacji zawartych w tym obszernym przewodniku, możesz mieć pewność, że Twój samochód będzie działał niemalże bez końca.
Redakcja fiatforum.com.pl
Portal z pasji do motoryzacji
Znajdziesz u nasz wiele ciekawych informacji na temat odpowiedniej pielęgnacji samochodu.