Jak wydostać największą ilość kilometrów z opon

Utrzymanie bezpiecznego i niezawodnego samochodu może być kosztowne. Musimy więc być pewni, że z każdego wydanego dolara wykorzystamy jak najwięcej. Niektóre wydatki na konserwację auta powtarzają się, jak hamulce i opony. Są to zużywające się elementy, które po przejechaniu tylu kilometrów będą wymagały wymiany. Nowe opony są wydatkami powtarzającymi się, które mogą naprawdę złamać bank. Dobry zestaw czterech opon może z łatwością kosztować ponad 800 dolarów. Plan jest taki, aby opony wytrzymały tak długo, jak to możliwe.

Wydłużenie przebiegu, jaki otrzymujesz od opon, rozpoczyna się w dniu ich zakupu. Dokonywanie właściwych wyborów od samego początku daje Ci przewagę nad konkurencją w zakresie długiej żywotności opon.

Zużycie bieżnika nie jest jedyną kwestią, która gwarantuje wymianę opon. Wiek opony jest tak samo ważny jak jej zużycie. Wraz z wiekiem opony zaczynają pękać. Dzieje się tak zazwyczaj, gdy opona ma od czterech do sześciu lat, w zależności od klimatu, w którym żyje. Jeśli przyjrzysz się uważnie starzejącej się oponie, zobaczysz pęknięcia wzdłuż ściany bocznej i pomiędzy bieżnikami. Gdy opona zaczyna pękać, guma twardnieje, co oznacza, że traci trakcję. Dobry bieżnik nie oznacza dobrej trakcji na starszej oponie. Dlatego pierwszym krokiem do wydłużenia żywotności opon jest kupno opon młodych.

Na wszystkich oponach sprzedawanych w Stanach Zjednoczonych jest umieszczony kod daty. Kod ten znajduje się na ścianie bocznej w pobliżu felgi. Znajduje się on zaraz za kodem DOT. Kod DOT jest wymagany przez Department of Transportation i pozwala rządowi śledzić produkcję i sprzedaż opon. Kod ten zaczyna się od DOT, a po nim następuje krótka seria cyfr alfanumerycznych. Kod daty znajduje się zaraz po tych cyfrach.

Kod daty składa się z czterech cyfr, wszystkich cyfr. Dwie pierwsze cyfry to tydzień, a dwie ostatnie to rok, w którym opona się urodziła. Jeśli więc kod daty to 3418, to urodziła się ona w 34 tygodniu 2018 roku. Przy zakupie opon należy nalegać na opony, które mają mniej niż sześć miesięcy i sprawdzić kod daty.

Na ościeżnicy drzwi Twojego samochodu znajduje się naklejka z informacją o właściwym rozmiarze opony dla Twojego pojazdu. Bardzo ważne jest, aby zakupione opony odpowiadały temu numerowi. Opony różnych rozmiarów będą pasować do Twojego samochodu, o ile rozmiar felgi będzie taki sam. Aby uzyskać najlepsze osiągi i maksymalną żywotność opon, upewnij się, że kupowane opony pasują do tej naklejki. Oto przykładowy rozmiar opony: P 215 65 R 15 94 H. Oto, co oznaczają te liczby.

P, które zaczyna się od rozmiaru opony, oznacza pasażera. Oznacza to, że ta opona jest przeznaczona do jazdy na samochodach osobowych. Inne opcje to LT - Light Truck, ST - Special Trailer i T - Temporary. Naprawdę nie chcesz mieć w samochodzie opony, która została wykonana do przyczepy, więc sprawdź numer.

215 w tym przykładzie to szerokość opony w milimetrach. 65 to wysokość ściany bocznej, która jest odległością od felgi do krawędzi opony. Wartość ta jest wartością procentową. W tym przykładzie wysokość ściany bocznej wynosi 65% szerokości opony.

Skrót R oznacza oponę radialną. W dawnych czasach można było zobaczyć "B" dla opon Bias-Ply, ale to było wtedy, gdy tata kupił swój pierwszy samochód.

15 oznacza, że opony są montowane na 15-calowej feldze.

Model 94 H, który kończy się na tym przykładzie rozmiaru opon, jest bardzo ważny. W rzeczywistości nie oznaczają one rozmiaru, lecz określają indeks nośności i prędkości. Dlatego też sklep z oponami może zamontować w Twoim samochodzie opony o odpowiednim rozmiarze, które nie mają właściwego indeksu nośności i prędkości dla Twojego pojazdu. To może być problem.

Indeks nośności 94 wynosi 1477 funtów na oponę. Indeks nośności może wynosić nawet 110, czyli 2337 funtów na oponę. Indeks prędkości H wynosi 130 MPH, a indeks Y może wynosić nawet 186 MPH.

Klasyfikacja zużycia bieżnika znajduje się również na boku opony. Departament Transportu i Krajowa Administracja Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego opracowały normę dotyczącą zużycia opon. Standard ten wynosi 100. Tak więc zużycie bieżnika opony na poziomie 200 będzie dwa razy większe, a na poziomie 80 będzie mniejsze o 80%.

Nie pozwól, aby w sklepie z oponami brakowało informacji o tych parametrach. Zapytaj o opony, które Ci sprzedają, i sprawdź kod daty, rozmiar opony, indeks nośności i prędkości na naklejce ościeżnicy drzwi. W ten sposób zyskujesz największe szanse na najdłuższą żywotność opony.

Powinieneś sprawdzić przednie zawieszenie pod kątem poluzowania, a następnie wyregulować je w tym samym czasie, gdy dostajesz nowe opony. Dlatego tak ważne jest, aby kupić opony w renomowanym warsztacie naprawczym. Potrzebujesz ich do przeprowadzenia dobrej jakości kontroli i wyosiowania przedniego zawieszenia. Potrzebna jest dobra technika, aby rozpoznać problem z zawieszeniem i wykonać dobre wyrównanie. Ci "montażyści", którzy pracują w hurtowniach opon, zazwyczaj nie są tymi, których chcesz oceniać swoje zawieszenie. Zużyte przednie zawieszenie lub elementy układu kierowniczego mogą zżerać opony, a źle ustawiona część przednia może powodować nierównomierne zużycie opon.

Nie mogę nadmiernie podkreślać znaczenia rotacji opon, zwłaszcza w pojazdach z napędem na przednie koła. W pojazdach z napędem na przednie koła, przednie opony napędzają samochód, kierują kołami i podtrzymują ciężar silnika i skrzyni biegów, podczas gdy tylne opony jadą na nich podczas jazdy. Zmieniaj opony przy każdej wymianie oleju, niezależnie od rodzaju pojazdu, którym jedziesz. Nalegaj, aby warsztat obracał opony po przekątnej. Oznacza to, że lewy przód do prawego tyłu, a prawy przód do lewego tyłu.

Jeśli prowadzisz samochód ciężarowy lub furgonetkę i przeciążasz samochód, tylne zawieszenie opadnie, podnosząc przednie koła, co spowoduje zmianę ich kąta w stosunku do drogi. Spowoduje to bardzo szybkie zużycie opon. Jeśli nie da się tego uniknąć, należy często obracać oponami. Obracać, obracać, obracać.

Naklejka na ościeżnicy drzwi posiada również zalecaną specyfikację ciśnienia w oponach. Ciśnienie w oponach należy sprawdzać co tydzień. Niskie ciśnienie w oponach powoduje ich przedwczesne zużywanie się na zewnętrznych krawędziach, a wysokie ciśnienie w oponach powoduje ich przedwczesne zużycie w środkowej części bieżnika. Nie należy ustawiać ciśnienia w oponach na maksymalną wartość podaną na boku opony. Jest to maksymalne ciśnienie, którego producent gwarantuje, że opona nie ulegnie rozerwaniu.

Większość przypadków zużycia opon ma miejsce podczas przyspieszania, hamowania i pokonywania zakrętów. Oznacza to, że im łatwiejsza jest jazda, tym dłuższa jest żywotność opon.

Jeśli zauważysz coś niezwykłego w sposobie prowadzenia pojazdu, powinieneś to sprawdzić. Jeśli zaczyna ciągnąć trochę na bok, hałasuje, a może szprychy kierownicy nie są już tak proste, jak kiedyś, należy to sprawdzić. Są to oznaki, że Twoje opony mogą być pobite.

Jeśli więc kupisz odpowiednią oponę, utrzymasz swój pojazd w dobrym stanie i nie będziesz jeździł tak, jakbyś był ścigany, powinieneś uzyskać jak największy zwrot z inwestycji w opony.

Autor

Bartosz Gradowski

Redakcja fiatforum.com.pl