Piotr Banaszek
Redakcja fiatforum.com.pl
Pierścienie tłokowe to coś, o czym większość ludzi słyszała, ale czego nigdy nie widziała.
Dzieje się tak głównie dlatego, że pierścienie te są głęboko zintegrowane z wszystkimi częściami silnika samochodowego.
Ale co się dzieje, gdy jeden z tych pierścieni tłokowych się psuje? Dowiedzmy się tego!
W tym artykule wyjaśnimy typowe objawy uszkodzeń pierścieni tłokowych, ich działanie, lokalizację i koszt wymiany, jeśli trzeba je wymienić. Najpierw jednak przyjrzymy się objawom:
Najczęstszym objawem uszkodzonych pierścieni tłokowych jest duże zużycie oleju. Prawdopodobnie zauważysz takie objawy, jak niebieski dym wydobywający się z wydechu podczas przyspieszania i prawdopodobnie poczujesz spadek mocy samochodu.
Ze względu na istotną rolę pierścieni tłokowych, istnieje kilka głównych objawów, na które należy zwrócić uwagę. Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista 4 najczęstszych objawów uszkodzonych pierścieni tłokowych.
Zawartość show Objawy uszkodzonych pierścieni tłokowych 1. Zniknięcie dużej ilości oleju 2. Wyciek oleju 3. Słabe przyspieszenie 4. Niebieski dym wydobywający się z wydechu Działanie pierścieni tłokowych Umiejscowienie pierścieni tłokowych Koszt wymiany pierścieni tłokowychGdy pierścienie tłokowe ulegną uszkodzeniu, nie są w stanie zapobiec wyciekowi oleju do cylindra; gdy tylko olej wycieknie, zostanie wymieszany w procesie spalania.
Powoli i stopniowo cały olej silnikowy będzie wyciekał do cylindra, a poziom oleju silnikowego w samochodzie będzie spadał. Konieczne będzie częstsze uzupełnianie oleju.
Jeśli olej był wymieniany co 5000 mil, może się okazać, że samochód będzie potrzebował oleju już po przejechaniu 3000 mil. Jeśli zaobserwujesz takie zjawisko, nie powinieneś tracić czasu i umówić się na wizytę u mechanika samochodowego. Specjalista zdiagnozuje uszczelniacze zaworowe i pierścienie tłokowe silnika i w razie potrzeby zaleci ich wymianę.
Gdy pierścienie tłokowe są uszkodzone, w skrzyni korbowej panuje wysokie ciśnienie. Powoduje to, że uszczelnienia silnika zawodzą i zaczyna wyciekać olej. Jeśli zauważysz wiele różnych wycieków oleju, powinieneś bezwzględnie sprawdzić ciśnienie w skrzyni korbowej.
Można to zrobić, pozostawiając silnik na biegu jałowym i ostrożnie odkręcając korek oleju. Nie powinno być żadnego ciśnienia, a jedynie niewielkie podciśnienie. Jeśli korek oleju odlatuje, a z silnika wydobywa się dużo dymu - być może masz uszkodzone pierścienie tłokowe.
Gdy pierścienie tłokowe ulegają uszkodzeniu, w komorze spalania silnika traci się ciśnienie. Powoduje to utratę mocy silnika, ponieważ tłok nie może całkowicie skompresować mieszanki paliwowo-powietrznej. W rezultacie silnik wytwarza mniejszą moc w każdym cyklu pracy.
Można wciskać pedał gazu do oporu, a mimo to nie czuć, że pojazd przyspiesza tak jak dawniej. Utrata przyspieszenia może oznaczać konieczność wymiany pierścieni tłokowych.
Po wymianie starych pierścieni na nowe uzyskasz wyższy stopień sprężania i natychmiast odczujesz zmianę mocy pojazdu.
Zużyte pierścienie tłokowe nie tylko powodują spadek wydajności, ale także powodują wydzielanie niebieskiego dymu z układu wydechowego samochodu. Kiedy olej miesza się z mieszanką paliwowo-powietrzną i spala się, z wydechu wydobywa się gęsta, niebieska chmura dymu. Jest to zwykle pierwszy zauważalny objaw, ponieważ występuje niemal natychmiast.
W przypadku wystąpienia takiego problemu należy jak najszybciej skontaktować się z mechanikiem. Im dłużej będzie się ignorować problem, tym bardziej będzie on zaawansowany. Ostatecznie uszkodzeniu ulegną inne części silnika, co spowoduje wyższe koszty naprawy.
Pierścienie tłokowe pomagają utrzymać ciśnienie w komorze spalania, czyli w obszarze wewnątrz każdego cylindra, co ułatwia spalanie.
Pierścienie tłokowe stanowią uszczelnienie pomiędzy tłokiem a ściankami cylindra, utrzymując ciśnienie w komorze spalania i olej w skrzyni korbowej. Jeśli ich stan się pogorszy lub ulegną awarii, silnik samochodu zacznie tracić moc, a jeśli nie zostaną szybko usunięte, mogą pojawić się setki innych problemów.
Pierścienie tłokowe znajdują się wewnątrz bloku silnika, wewnątrz cylindra owiniętego wokół tłoków.
Dlatego nie można ich zobaczyć bez rozebrania całego silnika, więc aby je zdiagnozować, trzeba je sprawdzić za pomocą testera szczelności lub testera kompresji.
Koszt wymiany pierścieni tłokowych wynosi od 1000 do 5000 USD, w zależności od modelu samochodu i kosztów robocizny. Koszt pierścieni tłokowych wynosi od 40 do 200 dolarów, w zależności od liczby cylindrów w samochodzie. Koszt robocizny wynosi od 1000 do 4000 USD.
Pierścienie tłokowe są małe, ale ich wymiana jest kosztowna. Zależy to od marki i modelu Twojego samochodu, ale średnio można się spodziewać, że za pierścienie tłokowe zapłacisz od 40 do 200 USD. Nie wydaje się to dużo, ale poczekaj, aż dodasz do tego koszty robocizny.
Ponieważ pierścienie tłokowe znajdują się głęboko w silniku, mechanik musi rozebrać silnik i dostać się do środka, aby usunąć stare pierścienie tłokowe i zastąpić je nowymi. Cały ten proces jest czasochłonny i wymaga precyzji.
Po założeniu nowych pierścieni tłokowych należy ponownie zmontować silnik i umieścić go na swoim miejscu. Wykonanie całej pracy zajmie mechanikowi 16 lub więcej godzin. Certyfikowany mechanik prawdopodobnie zrobi to szybciej i z większym prawdopodobieństwem w prawidłowy sposób.
Aby prawidłowo zamontować pierścienie tłokowe, należy zmierzyć nasadki pierścieni i zamontować je w odpowiedniej kolejności. Przed zamontowaniem nowych pierścieni tłokowych należy także sprawdzić i zmierzyć stopień zużycia ścianek cylindra.
Koszt robocizny przy prawidłowej wymianie pierścieni tłokowych może wynieść od 1000 do 4000 USD, w zależności od silnika.
Jeśli wiesz, jak wymienić je samodzielnie, możesz to zrobić całkiem tanio. Należy jednak liczyć się z tym, że będzie to duża praca, do której potrzebna jest duża wiedza.
Ponadto podczas rozbierania silnika może być konieczna wymiana innych części, a nawet przeróbka bloku silnika.
Redakcja fiatforum.com.pl
Portal z pasji do motoryzacji
Znajdziesz u nasz wiele ciekawych informacji na temat odpowiedniej pielęgnacji samochodu.