Piotr Banaszek
Redakcja fiatforum.com.pl
Gdy wciskasz pedał hamulca, chcesz mieć pewność, że masz wystarczającą siłę hamowania, aby uniknąć wypadku. Hałas hamulców zawsze jednak powoduje niepewność, czy układ hamulcowy jest sprawny, czy nie. Co powoduje hałas w układzie hamulcowym? Może to zależeć od tego, czy poruszasz się z małą czy dużą prędkością.
Twój samochód może mieć zużyte klocki hamulcowe, uszkodzone wirniki lub niesprawny osprzęt hamulcowy. Możliwe też, że samochód stał zbyt długo i trzeba było użyć hamulców. Jeśli na hamulcach znajduje się brud lub zanieczyszczenia, mogą one również wydawać dziwne odgłosy podczas uruchamiania.
W tym poradniku opisujemy różne rodzaje odgłosów pracy hamulców i omawiamy, co może być ich przyczyną. Przedstawiamy także sposoby rozwiązywania najczęstszych problemów z hamulcami.
Spis treści pokaż Różne odgłosy pracy hamulców 1. Piszczenie 2. Piszczenie 3. Szlifowanie Główne przyczyny hałasu emitowanego przez hamulce 1. Zużyte klocki hamulcowe 2. Klocki hamulcowe niskiej jakości 3. Zużyte wirniki 4. Zanieczyszczenie hamulców 5. Uszkodzone zaciski 6. Uszkodzone podkładki 7. Zbyt długi postój samochodu Jak usunąć hałas z hamulców 1. Pojedź samochodem 2. Sprawdź cały układ 3. Wymień klocki hamulcowe 4. Dokręć luźne części 5. Wymień tarcze hamulcowePiszczenie może być irytujące, ale zazwyczaj nie jest oznaką czegoś poważnego. W rzeczywistości piszczenie występuje najczęściej, gdy hamulce są zanieczyszczone.
Niezależnie od tego, czy samochód stał przez dłuższy czas, czy też hamulce uległy zabrudzeniu, wystarczy trochę pojeździć, aby przestały piszczeć. Gdy hamulce będą trochę używane, hałas powinien ustąpić.
Pisk hamulców jest często pierwszą oznaką ich zużycia. Gdy klocek hamulcowy zaczyna się zużywać i stykać z wirnikiem, przy naciskaniu hamulca słychać piszczenie.
Pisk może jednak wystąpić także w przypadku zakupu tanich klocków hamulcowych. W przypadku materiałów niskiej jakości jest bardziej prawdopodobne, że po naciśnięciu pedału hamulca usłyszysz dziwne dźwięki.
POWIĄZANE: Nowe hamulce piszczą - najczęstsze przyczyny i jak je naprawić?
Każdy odgłos tarcia powinien być powodem do niepokoju. Jeśli słychać odgłos tarcia, należy natychmiast udać się do warsztatu.
Szlifowanie występuje zazwyczaj, gdy klocek hamulcowy zszedł tak nisko, że dochodzi do kontaktu metal-metal. Kontynuowanie jazdy w ten sposób może spowodować poważne uszkodzenia i ograniczyć możliwość zatrzymania pojazdu.
ZWIĄZANE: Zgrzytanie podczas hamowania? (Oto jak go naprawić)
Najczęstszą przyczyną hałasu powodowanego przez hamulce jest zużycie klocków hamulcowych. Ponieważ materiał klocka jest coraz cieńszy, jest on bardziej podatny na hałas, zwłaszcza gdy osiągnie poziom wskaźników zużycia.
Wskaźniki zużycia są zaprojektowane tak, aby emitowały dźwięk, gdy materiał klocka jest coraz mniejszy. Dzięki temu alertowi można wymienić klocki, zanim wystąpią dalsze problemy.
RELATED: Jak często należy wymieniać klocki hamulcowe? (5 sygnałów, że nadszedł czas)
Jeśli niedawno założyłeś nowe klocki hamulcowe, ale słyszysz hałas, może to być spowodowane jakością klocków, które wybrałeś. Klocki hamulcowe są wykonane z różnych materiałów, niektóre znacznie tańsze od innych.
W przypadku tanich klocków hamulcowych stosuje się materiały niskiej jakości, które mogą powodować hałas. Problemy można mieć także w przypadku wybrania klocków hamulcowych pochodzących z rynku wtórnego, które nie spełniają norm OEM.
RELATED: Ceramiczne i organiczne klocki hamulcowe (które są lepsze?)
Jeśli dopuścisz do tego, że klocki hamulcowe zejdą zbyt nisko, metal zacznie stykać się z metalem na wirnikach. Powoduje to nie tylko powstawanie odgłosu tarcia podczas naciskania pedału hamulca, ale może również powodować zużycie powierzchni wirnika.
W przypadku konieczności wymiany wirnika wraz z klockami hamulcowymi należy liczyć się z dużo większymi wydatkami. Dlatego ważne jest, aby wymieniać klocki hamulcowe przy pierwszych oznakach zużycia.
Jeśli wirniki są zużyte, klocki często tworzą krawędź wokół tarczy hamulcowej, co powoduje piszczący dźwięk podczas hamowania. Może się okazać, że wystarczy tę krawędź wyremontować.
ZWIĄZANE: 7 objawów złej pracy wirników hamulcowych (i koszt ponownego ich wyłożenia)
Jeśli jeździsz w brudnym lub zakurzonym otoczeniu, może dojść do zanieczyszczenia elementów układu hamulcowego. Jeśli są to większe zanieczyszczenia, takie jak drobne kamienie, możesz nawet słyszeć tarcie, gdy nie dotykasz hamulców.
Regularne mycie samochodu może pomóc w usunięciu brudu i kurzu z układu hamulcowego. Czasami również jazda samochodem pomaga zmniejszyć zanieczyszczenie.
Jeśli zacisk hamulcowy zakleszczy się lub nie działa prawidłowo, można usłyszeć dźwięk przypominający zgrzytanie. Dźwięk ten może występować zarówno podczas hamowania, jak i wtedy, gdy nie próbujemy się zatrzymać. Towarzyszą mu również inne objawy, takie jak ściąganie na jedną stronę.
Istnieje również możliwość, że śruby zacisku nie są odpowiednio nasmarowane. W każdej z tych sytuacji należy od razu zwrócić uwagę na problem.
Podkładka pod klocki hamulcowe jest wykonana z cienkiej gumy lub metalu. Umieszcza się ją między klockiem hamulcowym a zaciskiem, aby wypełnić szczeliny, które w przeciwnym razie powodowałyby hałas.
Jednak gdy podkładka ulega zużyciu, może się przemieszczać, co może powodować odgłosy tarcia. Stukanie może być również słyszalne podczas hamowania z mniejszą prędkością.
Jeśli samochód był zaparkowany, po rozpoczęciu jazdy mogą być słyszalne dziwne dźwięki hamowania. Problem ten jest bardziej prawdopodobny, jeśli samochód stał w złych warunkach atmosferycznych.
Para wodna może prowadzić do rdzy i korozji hamulców. Dlatego ważne jest, aby przechowywać samochód w garażu, jeśli nie będzie on użytkowany.
Jeśli odgłosy pojawiły się po dłuższym postoju samochodu, warto spróbować trochę pojeździć, aby sprawdzić, czy stan się poprawi. Dotyczy to również sytuacji, gdy samochód był zaparkowany podczas ulewy.
W niektórych przypadkach wilgoć wymaga jedynie osuszenia, co zdarza się w wyniku hamowania. W przeciwnym razie, jeśli na klockach jest brud lub zanieczyszczenie, niewielka ilość hamowania powinna pomóc poprawić stan klocków.
Jeśli hałas nie jest spowodowany wilgocią lub zanieczyszczeniem hamulców, należy przeprowadzić kompletny przegląd. Sprawdź klocki, wirniki, osprzęt i wszystkie elementy układu, aby ustalić, co jest nie tak.
W tym momencie warto również przyjrzeć się płynowi hamulcowemu. Choć jest mało prawdopodobne, że to on jest przyczyną problemów, chcesz się upewnić, że płyn jest uzupełniony i wygląda na czysty.
Przyjrzyj się klockom hamulcowym, aby sprawdzić, w jakim są stanie. Jeśli na klockach hamulcowych widać ślady zużycia, należy je natychmiast wymienić.
Upewnij się, że zrobisz to przy pierwszych oznakach zużycia. W przeciwnym razie konieczna będzie także wymiana wirników.
Jeśli zacisk hamulcowy, klocki lub wirnik się chwieją, należy dokręcić elementy, aby zapewnić ich pewne zamocowanie. Może nawet brakować jakiejś śruby lub zacisku, który należy wymienić.
Jeśli winny jest osprzęt, możesz również zauważyć wibracje i hałas podczas hamowania. Wystarczy jednak szybka wymiana, aby przywrócić hamulce do normalnego działania.
Jeśli wirniki hamulcowe są uszkodzone lub zbyt cienkie, należy je wymienić. Dalsze stosowanie nowych klocków hamulcowych na zużytym wirniku doprowadzi jedynie do przedwczesnego zużycia klocków.
W niektórych przypadkach można zlecić ponowną wymianę wirnika. Ta prosta czynność jest tańsza niż wymiana i pozwala wydłużyć żywotność istniejącego wyposażenia.
Redakcja fiatforum.com.pl
Portal z pasji do motoryzacji
Znajdziesz u nasz wiele ciekawych informacji na temat odpowiedniej pielęgnacji samochodu.